Platform Profielactueel
Blog OnlineLeven&ZoomFatigue – Het effect van een

Blog OnlineLeren&Werken – Het effect van een beeldschermleven (thuis)

1 dec 2020 | Nieuws

Deze blog gaat in op een belangrijk gevolg van de coronapandemie: de transitie sinds maart 2020 van kantoor of school naar online - op een ongekende schaal en in een ongekend tempo. Wat zijn de gevolgen?

Zie op deze website (een kennisbank en officieel Digitaal Erfgoed) ook onze andere blogs en themapagina's met veel nieuws over samenleving, (beroeps)onderwijs en pandemie.

In een enorme inspanning is in een korte tijd gedaan wat normaal niet gerealiseerd zou zijn – het onderwijs en werk is van gebouwen grotendeels naar de thuissituatie getransformeerd. In deze blog volgen we gevolgen daarvan voor het het welbevinden van de thuiswerkers en -lerenden. 
De techniek ervoor zal zich verder ontwikkelen maar veel meer aandacht dient nu uit te gaan naar de menselijke kant: naar de enorme impact van de gedwongen veranderingen, van de ontstane, feitelijk onnatuurlijke, situatie op de mentale gezondheid – het online leren en werken kan de natuurlijke fysieke ontmoeting niet vervangen. In het onderwijs dient aandacht te zijn voor de didactiek en pedagogiek die bij die ''onnatuurlijke'' situatie past. We moeten onder ogen zien dat online leren geen vervanging is voor het onderwijs zoals we dat kennen. Online ontgaat ons heel veel van wat we in de normale omgang zouden zien en kunnen aanpakken.

December 2020

  • Laptops voor deelnemers aan educatie- en inburgeringstrajecten
    ROC van Twente 3 dec 2020 |
    Deelnemers aan educatie- en inburgeringstrajecten hebben vaak thuis geen eigen computer of laptop. Dit maakt het voor hen lastig om onderwijs te volgen, nu een groot deel van de lessen gedwongen thuis moet plaatsvinden. Bob Vos, directeur van Switch IT Solutions, liet spontaan weten graag zijn hulp aan te willen bieden. Op woensdag 2 december jl overhandigde hij laptops aan 7 inburgeraars. Ook ROC van Twente maakt zo’n 200 gebruikte laptops geschikt voor deze groepen. Inmiddels zijn de eerste ruim 100 laptops in bruikleen uitgegeven
  • It’s time to admit it: Remote education is a failure
    The Washington Post 2 dec 2020 |
    In the vast majority of cases, remote learning is a poor substitute for in-person education — no matter what efforts are made, no matter how many teacher trainings are offered.
  • Goodbye, Blazers; Hello, ‘Coatigans.’ Women Adjust Attire to Work at Home.
    The New York Times 1 december 2020
    With many professional women working remotely, their notions of work wear have transformed, shaking up businesses that have sought to outfit them for the office.

November 2020

  • Bedrijven worstelen met thuiswerken, 'mentale gesteldheid is ook belangrijk'
    NOS 30 november 2020 |
    Thuiswerken is niet voor iedereen een optie - vereenzaming ligt op de loer en concentratie en afleiding zijn andere aspecten. 
  • Two middle schoolers, their mom and their teacher on what it’s like to learn in the pandemic - podcast
    PBS Newshour16 nov 2020 |
  • Leven in een digitale wereld: hoe blijf je in balans?
    Trimbos Instituut nov 2020 |
    Digitale media helpen in deze tijd meer dan ooit om het dagelijkse leven voort te zetten. Ze helpen verbinden, ontspannen of werk te verrichten. Maar: achter een scherm zitten kan ook ten koste gaan van beweging, concentratie of voor vervelende nek-, rug- of oogklachten zorgen. Het merendeel van de jongvolwassenen is van mening te veel achter een scherm te zitten. Dit blijkt uit landelijk onderzoek van Netwerk Mediawijsheid, het Trimbos-instituut en No Ties. Speciaal voor de week van de mediawijsheid hebben wij een zelftest voor jongvolwassenen en een website ontwikkeld om na te denken over digitale balans. Deze zijn gebaseerd op ons Digitale Balans Model
  • De docent opnieuw uitgevonden
    Artikel 8 nov 2020 |
    door Pascal Koole, senior Adviseur Onderwijsvernieuwing bij ROC van Amsterdam | Flevoland 
  • Wendbaar beroepsonderwijs - flexibel docentschap
    Profielactueel nov 2020
    Het thema van de november 2020 uitgave van Vaktijdschrift Profiel (verschenen 4 november a.s.). Bijdragen uit het beroepsonderwijs en van organisatiedeskundigen zoomen in op het belang van wendbaarheid, veerkracht en flexibiliteit. Deze vermogens en vaardigheden zijn onmisbaar, zeker in deze tijd van pandemie.

Oktober 2020

September 2020

  • Online college vier bouwstenen voor de online of hybride les |
    Onderwijs | Rijksuniversiteit Groningen
    Op 7 september 2020 organiseerde Nienke Smit (Lerarenopleiding RuG) samen met Irene van der Spoel (Hogeschool Utrecht & Today's Teaching Tools) een webinar: Uit de startblokken: vier bouwstenen voor de online of hybride les
  • Why coronavirus is worse for the mental health of mothers 
    Mental health | The Guardian 5 sept 2020

Augustus 2020

  • What is online fatigue and how can it be avoided?
    manetwork.com – 26 aug 2020 
  • No plan for a return to the office for millions of staff 
    BBC 27 aug 2020
    Van de vijftig grootste Britse werkgevers zegt de helft voor de komende tijd geen plannen te hebben om hun personeel fulltime op kantoor te laten werken. Dat blijkt uit een rondvraag van de BBC. Van deze bedrijven bieden 24 wel de mogelijkheid aan personeel naar kantoor te komen als ze thuis niet kunnen werken. 
  • Ontzielde kantoren door de lockdown
    New York Time-reportage 20 augustus 2020 |

Juni-juli 2020

  • A third of Americans now show signs of clinical anxiety or depression, Census Bureau finds amid coronavirus pandemic
    Washington Post
  • Onderwijsdoelen behalen met beperkte mogelijkheden tot contactonderwijs
    Profielactueel 13 juni 2020 | NIEUWS
    Door dr. Mariola Gremmen, onderwijskundige aan de Avans Academie 
  • Leren gebeurt nu online – wat zijn de effecten op studenten en docenten (ook privé)?
    Profielactueel Column 20 juni 2020 
    Op 30 maart jl. plaatsten we een column over de effecten op docent en student, op de privé-situatie, ze kijken bij elkaar de huiskamer in, hoe staat het met de privacy? De column kent tal van punten voor discussie. Punt 9 is: Wat doen we met privacy? Voor veel scholieren is de school een veilige omgeving. Online leren biedt docenten een inkijk in de huiselijke situatie. Wat als er sprake is van geweld, verwaarlozing enz.? 

Mei 2020

  • Vijf redenen waarom Zoom meetings uitputtend kunnen zijn
    TheConversation 5 mei 2020 

A little box
Van live ontmoetingen naar tijdgebonden beeldscherm-meetings vraagt het nodige. Het vereist een andere instelling – emotioneel en verstandelijk. Rituelen en patronen die ons doorgaans leiden in ontmoetingen zijn afwezig of onherkenbaar, er zijn geen ‘toevallige’ ontmoetingen, video-meetings zijn gepland. We missen daarbij de effecten van live-ontmoetingen: tal van signalen en de momenten waarop je bijstuurt, bijpraat enz. En zoals een ondernemer vertelde: 'Je bent veel meer tijd kwijt om iets uit te leggen of ontwikkelingen van je onderneming of afdeling bij te houden. Dat is heel vermoeiend.'

April 2020

  • Leerlingen zien online mishandeling docente
    NOS-bericht 3 april 2020 |
    Naar nu blijkt, gelden de risico’s ook andersom – recentelijk waren vo-scholieren online getuige van de mishandeling van hun docente. 
  • 'You're just a little box on a screen' - ‘Zoom fatigue’ is taxing the brain. Here's why that happens.’ 
    National Geographic 24 april 2020 |
    National Geographic signaleerde een fenomeen als gevolg van de overstap naar en de enorme toename van het gebruik van online werken en leren: Zoom fatigue. 
    Een voorbeeld: Jodi Eichler-Levine finished teaching a class over Zoom on April 15, and she immediately fell asleep in the guest bedroom doubling as her office. The religion studies professor at Lehigh University in Pennsylvania says that while teaching is always exhausting, she has never “conked out” like that before. “It's almost like you're emoting more because you're just a little box on a screen,” Eichler-Levine says. “I’m just so tired.”
    So many people are reporting similar experiences that it’s earned its own slang term, Zoom fatigue.
  • MBO-onderwijs ten tijde van corona: 'Je moet veel vaker en veel meer de interactie opzoeken' 
    RN&.nl 5 april 2020 |
    Klaas van der Meulen, ROC Nijmegen bij RN7: “Ik loop zelf normaal gesproken heel levendig door het lokaal. Als de studenten aan het werk zijn loop ik veel rond om te vragen ‘hoe gaat het met je’ en ‘lukt het allemaal’. Dat is nu echt wel heel anders. Ik merk ook dat ik dat mis. […] Je moet je manier van lesgeven, je methodieken, echt aanpassen. Je moet veel vaker en veel meer de interactie opzoeken.” 
  • America’s having a nervous breakdown. Can telemedicine fix it?
    Politico 9 april 2020 
    door Mohana Ravindranath

Maart 2020

  • De persoonlijke werkdruk - multitasken
    Profielactueel 31 maart 2020 |
    Pandemie vergt (te) veel van docenten, vooral van degenen die multitasken. De ervaringen van docenten over wat werken tijdens de pandemie betekent komen binnen. Vooral professionals met meerdere verantwoordelijkheden hebben het zwaar. Sommigen spreken van een ratrace.

Enkele reacties van docenten:

  • 'Ik werk me een slag in de rondte met de kids thuis om mijn eigen werk te bolwerken. Je hebt het gevoel hebben dat je continue AAN staat. Er is weinig balans tussen privé en werk. Fysiek is er geen afstand. En ga zo maar door….Maar we houden vol! Omdat we onderwijzers zijn. Dat is ons werk.'.
  • ''Heb mijn hoofd vol met alle 'examen' maatregelen die we moeten bedenken.' 
  • 'De overstap naar online onderwijs kost veel extra tijd en energie. Daar heb ik echt mijn draai in moeten vinden, de hele dag achter mijn pc zorgt ervoor dat ik ’s avonds en in het weekend mijn pc zoveel mogelijk uit laat.'
  • 'Ik ben gelukkig gezond en mijn familie ook. Dus dat is het belangrijkste. Zoals iedereen merk je pas als je thuis zit, hoe belangrijk vrienden en familie eigenlijk zijn. Mis ook de collega's op de werkvloer. Verder druk bezig om de studenten te voorzien van online materiaal en online colleges.' 

Op afstand les geven en leren - wat doet dat?
Docenten doceren in de klas op basis van contact – het zien van de scholieren en studenten, gedrag waarnemen enz. Dat valt geheel weg. Hoe geef je online les aan 25-30 of meer scholieren? Wat doet dat met de docent. Het is een nieuwe dimensie, een totaal andere situatie met eigen regels en wetten en een eigen didactiek en pedagogiek.

Veiligheid thuis 
We hebben op onze website in samenwerking met Augeo Foundation en Movisie artikelen over de toename van risico’s op huiselijk geweld geplaatst.

  • Wat kun je als sociaal professional doen tegen huiselijk geweld in tijden van corona?
    Profielactueel-webpagina Covid-19&huiselijk geweld |
    Voor mbo-studenten die geen veilige thuissituatie hebben, of niet beschikken over een tablet of laptop om digitaal onderwijs te kunnen volgen, mogen mbo-scholen hun deuren openen en hen begeleiden. Hiervoor geldt wel dat alle RIVM-richtlijnen moeten worden nageleefd. Als dat geen optie is, omdat studenten lang met het ov moeten reizen bijvoorbeeld, wordt er opvang in de buurt geregeld. Bij vermoedens dat een mbo’er in een acuut onveilige thuissituatie zit, moet de gemeente ingrijpen, zo hebben Slob en Van Engelshoven met hen afgesproken.
  • Mentale gezondheid en het coronavirus
     Trimbos Instituut |
    De uitbraak van het nieuwe coronavirus (COVID-19) en alle maatregelen die zijn afgekondigd, hebben invloed op de mentale gezondheid van bijna iedereen. Voor professionals wordt verwezen naar betrouwbare kennis om mensen met en zonder psychische kwetsbaarheid te ondersteunen en hun eigen mentale gezondheid te bewaken.

Taskforce en toezicht
Scholen dienen aan de menselijke kant van de impact van online leren en thuis zitten aandacht te geven. En te komen met oplossingen in de zin van begeleiding, aangepaste lesschema’s, toezicht enz. Daarnaast  dient er op landelijk niveau een task force te komen die al deze aspecten in kaart brengt. En komt met werkbare instrumenten om online leren zo goed mogelijk in banen te leiden en voor dilemma’s met oplossingen te komen.

Foto: J. Kelly Brit

 

 

 
 

 
Meer over
 
jeugd x.jpg
16 aug 2020

12-08 - VN Internationale Dag van de Jeugd: “Youth Engagement for Global Action”

12-08 - VN Internationale Dag van de Jeugd: “Youth Engagement for Global Action”
‘Designing The Future’, de zeer actuele opdracht v
21 jun 2020

‘Designing The Future’, de zeer actuele opdracht van een nieuw Fontys ACI-lectoraat

‘Designing The Future’, de zeer actuele opdracht van een nieuw Fontys ACI-lectoraat
Onderwijsdoelen behalen met beperkte mogelijkheden
13 jun 2020

Onderwijsdoelen behalen met beperkte mogelijkheden tot contactonderwijs

Onderwijsdoelen behalen met beperkte mogelijkheden tot contactonderwijs
Begeleiding van jongeren blijft een prioriteit – L
30 apr 2020

Begeleiding van jongeren blijft een prioriteit – Loopbaangroep biedt online-advies

Begeleiding van jongeren blijft een prioriteit – Loopbaangroep biedt online-advies
heidi-fin-mHC0qJ7l-ls-unsplash.jpg
13 apr 2020

Practor Renze Tjoelker: social distance & een digitaal moraal kompas

Practor Renze Tjoelker: social distance & een digitaal moraal kompas

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies