Platform Profielactueel
photo-1494599948593-3dafe8338d71.jpg

Online leven & Zoom fatigue – het effect van het beeldscherm als leer- en werkplek

2 sep 2020 | Nieuws

  • Why coronavirus is worse for the mental health of mothers | Mental health | The Guardian (05-09)

  • BBC: No plan for a return to the office for millions of staff
    Van de vijftig grootste Britse werkgevers zegt de helft voor de komende tijd geen plannen te hebben om hun personeel fulltime op kantoor te laten werken. Dat blijkt uit een rondvraag van de BBC. Van deze bedrijven bieden 24 wel de mogelijkheid aan personeel naar kantoor te komen als ze thuis niet kunnen werken. Lees hier het hele BBC-artikel.- 27-08

  • Ontzielde kantoren door de lockdown - zie hier de (foto)reportage van de New York Times

We bevinden ons op niet eerder begane paden. Wereldwijd waren en zijn samenlevingen ontwricht. De menselijke tragiek tot nu toe is omvangrijk - bijna 800.000 mensen hebben hun leven verloren, miljoenen werden ziek - en neemt toe. Wereldwijd waren miljarden mensen wekenlang noodgedwongen aan huis gebonden, vele miljoenen zijn dat nog. Zo ook in ons land, honderdduizenden scholieren/studenten en hun docenten zagen elkaar alleen via het beeldscherm. Heel langzaam openen samenlevingen weer – scholen, bedrijven, restaurants, maar alles via tijdschema’s en met gelimiteerde qua aantallen personen in ppublieke ruimtes vanwege de eisen rond physical distancing.

In een enorme inspanning is in een korte tijd gedaan wat normaal niet gerealiseerd zou zijn – het onderwijs en werk is van gebouwen naar de thuissituatie getransformeerd. De techniek ervoor zal zich verder ontwikkelen maar veel meer aandacht dient nu uit te gaan naar de menselijke kant: naar de enorme impact van de gedwongen veranderingen, van de ontstane, feitelijk onnatuurlijke, situatie op de mentale gezondheid – het online leren en werken kan de natuurlijke fysieke ontmoeting niet vervangen. In het onderwijs dient aandacht te zijn voor de didactiek en pedagogiek die bij die ''onnatuurlijke'' situatie past. We moeten onder ogen zien dat online leren geen vervanging is voor het onderwijs zoals we dat kennen. Online ontgaat ons heel veel van wat we in de normale omgang zouden zien en kunnen aanpakken.

  • Lees het WaPo artikel - A third of Americans now show signs of clinical anxiety or depression, Census Bureau finds amid coronavirus pandemic, klik hier

Van live ontmoetingen naar tijdgebonden beeldscherm-meetings vraagt het nodige. Het vereist een andere instelling – emotioneel en verstandelijk. Rituelen en patronen die ons doorgaans leiden in ontmoetingen zijn afwezig of onherkenbaar, er zijn geen ‘toevallige’ ontmoetingen, video-meetings zijn gepland. We missen daarbij de effecten van live-ontmoetingen: tal van signalen en de momenten waarop je bijstuurt, bijpraat enz. En zoals een ondernemer vertelde: 'Je bent veel meer tijd kwijt om iets uit te leggen of ontwikkelingen van je onderneming of afdeling bij te houden. Dat is heel vermoeiend.'

'You're just a little box on a screen' - ‘Zoom fatigue’ is taxing the brain. Here's why that happens.’
National Geographic signaleerde een fenomeen als gevolg van de overstap naar en de enorme toename van het gebruik van online werken en leren: Zoom fatigue. 

Video calls seemed an elegant solution to remote work, but they wear on the psyche in complicated ways. Jodi Eichler-Levine finished teaching a class over Zoom on April 15, and she immediately fell asleep in the guest bedroom doubling as her office. The religion studies professor at Lehigh University in Pennsylvania says that while teaching is always exhausting, she has never “conked out” like that before. “It's almost like you're emoting more because you're just a little box on a screen,” Eichler-Levine says. “I’m just so tired.”
So many people are reporting similar experiences that it’s earned its own slang term, Zoom fatigue, though this exhaustion also applies if you’re using Google Hangouts, Skype, FaceTime, or any other video-calling interface. – klik hier.

Vijf redenen waarom Zoom meetings uitputtend kunnen zijn, klik hier

MBO-onderwijs ten tijde van corona: 'Je moet veel vaker en veel meer de interactie opzoeken'
Klaas van der Meulen, ROC Nijmegen bij RN7: “Ik loop zelf normaal gesproken heel levendig door het lokaal. Als de studenten aan het werk zijn loop ik veel rond om te vragen ‘hoe gaat het met je’ en ‘lukt het allemaal’. Dat is nu echt wel heel anders. Ik merk ook dat ik dat mis. Ik vind het helemaal niet erg om achter mijn computer te zetten of dingen digitaal te doen, dat vind ik zelfs wel leuk. Alleen ik merk dat ik soms aan het eind van de dag merk dat het wel gezellig was geweest om even met ze in het lokaal te zijn en te ginnegappen. Dat is toch waarvoor veel mensen kiezen voor het onderwijs. […] Je moet je manier van lesgeven, je methodieken, echt aanpassen. Je moet veel vaker en veel meer de interactie opzoeken.”  klik hier voor meer.

De persoonlijke werkdruk - multitasken
Pandemie vergt (te) veel van docenten, vooral van degenen die multitasken. De ervaringen van docenten over wat werken tijdens de pandemie betekent komen binnen. Vooral professionals met meerdere verantwoordelijkheden hebben het zwaar. Sommigen spreken van een ratrace. Klik hier voor het relaas. Enkele reacties van docenten:

  • 'Ik werk me een slag in de rondte met de kids thuis om mijn eigen werk te bolwerken. Je hebt het gevoel hebben dat je continue AAN staat. Er is weinig balans tussen privé en werk. Fysiek is er geen afstand. En ga zo maar door….Maar we houden vol! Omdat we onderwijzers zijn. Dat is ons werk.'.
  • ''Heb mijn hoofd vol met alle 'examen' maatregelen die we moeten bedenken.' 
  • 'De overstap naar online onderwijs kost veel extra tijd en energie. Daar heb ik echt mijn draai in moeten vinden, de hele dag achter mijn pc zorgt ervoor dat ik ’s avonds en in het weekend mijn pc zoveel mogelijk uit laat.'
  • 'Ik ben gelukkig gezond en mijn familie ook. Dus dat is het belangrijkste. Zoals iedereen merk je pas als je thuis zit, hoe belangrijk vrienden en familie eigenlijk zijn. Mis ook de collega's op de werkvloer. Verder druk bezig om de studenten te voorzien van online materiaal en online colleges.' 

Op afstand les geven en leren - wat doet dat?
Docenten doceren in de klas op basis van contact – het zien van de scholieren en studenten, gedrag waarnemen enz. Dat valt geheel weg. Hoe geef je online les aan 25-30 of meer scholieren? Wat doet dat met de docent. Het is een nieuwe dimensie, een totaal andere situatie met eigen regels en wetten en een eigen didactiek en pedagogiek.

Veiligheid thuis 
We hebben op onze website in samenwerking met Augeo Foundation en Movisie artikelen over de toename van risico’s op huiselijk geweld geplaatst.

  • Augeo Foundation: Let juist in deze tijd goed op studenten om wie al zorgen bestonden - klik hier
  • Wat kun je als sociaal professional doen tegen huiselijk geweld in tijden van corona? - klik hier

Voor mbo-studenten die geen veilige thuissituatie hebben, of niet beschikken over een tablet of laptop om digitaal onderwijs te kunnen volgen, mogen mbo-scholen hun deuren openen en hen begeleiden. Hiervoor geldt wel dat alle RIVM-richtlijnen moeten worden nageleefd. Als dat geen optie is, omdat studenten lang met het ov moeten reizen bijvoorbeeld, wordt er opvang in de buurt geregeld. Bij vermoedens dat een mbo’er in een acuut onveilige thuissituatie zit, moet de gemeente ingrijpen, zo hebben Slob en Van Engelshoven met hen afgesproken.

Privacy is een thema
Op 30 maart jl. plaatsten we een column over de effecten op docent en student, op de privé-situatie, ze kijken bij elkaar de huiskamer in, hoe staat het met de privacy? De column kent tal van punten voor discussie. Punt 9 is: Wat doen we met privacy? Voor veel scholieren is de school een veilige omgeving. Online leren biedt docenten een inkijk in de huiselijke situatie. Wat als er sprake is van geweld, verwaarlozing enz.? Klik hier voor het artikel.

Naar nu blijkt, gelden de risico’s ook andersom – recentelijk waren vo-scholieren online getuige van de mishandeling van hun docente. 
Lees het NOS-artikel: Leerlingen zien online mishandeling docente - klik hier

Aandacht voor het mentale welzijn
Het Trimbos Instituut heeft een pagina ingericht Mentale gezondheid en het coronavirus, klik hier
De uitbraak van het nieuwe coronavirus (COVID-19) en alle maatregelen die zijn afgekondigd, hebben invloed op de mentale gezondheid van bijna iedereen. Voor professionals wordt verwezen naar betrouwbare kennis om mensen met en zonder psychische kwetsbaarheid te ondersteunen en hun eigen mentale gezondheid te bewaken.

Klik hier voor een artikel van Politico America’s having a nervous breakdown. Can telemedicine fix it?

Taskforce en toezicht
Scholen dienen aan de menselijke kant van de impact van online leren en thuis zitten aandacht te geven. En te komen met oplossingen in de zin van begeleiding, aangepaste lesschema’s, toezicht enz. Daarnaast  dient er op landelijk niveau een task force te komen die al deze aspecten in kaart brengt. En komt met werkbare instrumenten om online leren zo goed mogelijk in banen te leiden en voor dilemma’s met oplossingen te komen.

Foto: J. Kelly Brit

 

 

 
 

 
Meer over
 
jeugd x.jpg
16 aug 2020

12-08 - VN Internationale Dag van de Jeugd: “Youth Engagement for Global Action”

12-08 - VN Internationale Dag van de Jeugd: “Youth Engagement for Global Action”
‘Designing The Future’, de zeer actuele opdracht v
21 jun 2020

‘Designing The Future’, de zeer actuele opdracht van een nieuw Fontys ACI-lectoraat

‘Designing The Future’, de zeer actuele opdracht van een nieuw Fontys ACI-lectoraat
Onderwijsdoelen behalen met beperkte mogelijkheden
13 jun 2020

Onderwijsdoelen behalen met beperkte mogelijkheden tot contactonderwijs

Onderwijsdoelen behalen met beperkte mogelijkheden tot contactonderwijs
Begeleiding van jongeren blijft een prioriteit – L
30 apr 2020

Begeleiding van jongeren blijft een prioriteit – Loopbaangroep biedt online-advies

Begeleiding van jongeren blijft een prioriteit – Loopbaangroep biedt online-advies
heidi-fin-mHC0qJ7l-ls-unsplash.jpg
13 apr 2020

Practor Renze Tjoelker: social distance & een digitaal moraal kompas

Practor Renze Tjoelker: social distance & een digitaal moraal kompas

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies