Platform Profiel Actueel

ben-mullins-unsplash.jpg

Onderzoek | 93 procent van de middelbare scholieren is afgeleid tijdens eindexamens

12 mei 2022 | Nieuws

Onderzoek Lyceo | Gesnotter en gehoest grootste afleidingen tijdens examens

Vrijwel alle examenleerlingen zijn weleens afgeleid tijdens het examen. Bij een groot aantal heeft dit effect op de concentratie en het uiteindelijke resultaat. Dat blijkt uit een steekproef* van Panelwizard, in opdracht van onderwijsondersteuner Lyceo, onder ruim 820 oud- en examenleerlingen. Gesnotter of gehoest van docenten of medekandidaten, geluid van buiten en het tikken met een pen zorgen voor de grootste afleiding tijdens deze belangrijke periode. Ook in de voorbereiding zijn scholieren snel afgeleid. Zo is 80 procent afgeleid door hun mobiele telefoon. Om goed voorbereid een examen in te gaan, leren examenkandidaten het liefst aan de hand van samenvattingen. Daarnaast is 69 procent van de deelnemers bang om een black-out te krijgen.

fleiding heeft effect op de prestaties van de leerlingen. 48 procent herkent dit. Voor 12 procent heeft dit zelfs veel effect. De afleiding zorgt voornamelijk voor een verminderde concentratie, 87 procent van de deelnemers zegt dit te ervaren. Opvallend is dat afleiding bij meisjes (91%) vaker tot verminderde concentratie leidt, dan bij jongens (69%). Een derde behaalt hierdoor een lager resultaat en 14 procent stopt zelfs eerder met het examen. De zintuigen worden goed op de proef gesteld. Niet alleen het geluid van anderen, maar ook slecht zittende stoelen en pijnlijke handen spelen een rol.

De top 5 grootste afleidingen tijdens het examen
1. Gesnotter of gehoest van docenten of medeleerlingen (57%)
2. Geluid van buiten (48%)
3. Tikken met de pen door andere leerlingen (42%)
4. Slecht zittende stoelen (41%)
5. Pijn in de hand van het schrijven (41%)

Afleiding tijdens het leren
Meer dan 80 procent van de examenkandidaten ervaart de mobiele telefoon als grote boosdoener tijdens het leren. Daarnaast zegt 57 procent tijdens het leren afgeleid te zijn door binnenlopende familieleden of vrienden en bijna 48 procent door de leeromgeving. In bijna twee derde van de gevallen heeft dit ook invloed op de leerprestaties. Rosalie Moens, examentrainer bij Lyceo: “Dat we weleens afgeleid zijn is heel normaal. Je zintuigen worden geprikkeld en daardoor kun je je niet zo makkelijk afsluiten. Een tip is om je telefoon weg te laten tijdens het leren of de appmeldingen uit te zetten. Zet eventueel een timer tijdens het leren (blokken van 20 tot 45 minuten werken het best), met voldoende pauzemomenten tussendoor. Bijvoorbeeld door even te sporten of te wandelen. Zo blijf je geconcentreerd en productief en is de kans op een goed resultaat een stuk groter.”

Samenvattingen populairste leermethode
Uit de steekproef blijkt dat 32 procent al een maand of langer van te voren start en zo’n 33 procent van de leerlingen start twee weken voor een examen met leren. Qua leermethodes blijft de zelfgemaakte samenvatting erg geliefd, de helft geeft hier de voorkeur aan. Rosalie bevestigt dit: “Dit komt voornamelijk doordat je actief met de stof aan de slag gaat. Je zet je hersenen aan het werk en daardoor onthoud je de stof beter.” Opvallend is dat deze methode vooral onder meisjes populair is (60%), bij jongens slechts 34 procent. Jongens geven eerder de voorkeur aan de stof herhaaldelijk te lezen (43%).

Top 5 leermethodes
1. Aan de hand van zelfgemaakte samenvattingen (49%)
2. Via het bekijken van video’s (46%)
3. Aan de hand van examenbundels (42%)
4. Door de stof herhaaldelijk te lezen (37%)
5. Via examentrainingen (35%)

Naast afleidingen en populaire leermethodes werd er ook gekeken naar de grootste angsten tijdens het examen. Hierbij is een black-out krijgen de grootste angst onder examenkandidaten (69 procent). Zowel jongens als meisjes geven dit als voornaamste angst aan.

Verdere angsten tijdens het examen
1. Black-out (69%)
2. Examen niet op tijd afkrijgen (60%)
3. Moeilijke vragen krijgen (55%)
4. Het vergeten van ondersteunde schoolwaren als een rekenmachine, passer of geodriehoek (42%)
5. Te laat komen (37%)

Over Lyceo
Als landelijke onderwijsondersteuner biedt Lyceo aanvullend onderwijs aan met o.a. (huiswerk)begeleiding, bijles, leren coderen en examentraining op zowel het primair als voortgezet onderwijs. Lyceo is actief door het hele land – op de vele scholen waarmee wij mee samenwerken en op de eigen vestigingen.

Over het onderzoek*
Dit kwantitatieve onderzoek is uitgevoerd door PanelWizard onder ruim 829 Nederlandse jongeren van 15 t/m 21 jaar die dit jaar eindexamen doen of in de afgelopen drie jaar hebben gedaan. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en regio. De steekproef is gewogen naar geslacht en leeftijd. Een selectievraag over wanneer eindexamen te doen of te hebben is gesteld. De vervolgvragen zijn alleen gesteld aan degenen die dit jaar of binnen de afgelopen drie jaar hebben gedaan. Meer informatie over het onderzoek is op te vragen via l.kors@bijlpr.nl

Foto: Ben Mullins | Unsplash

 
 

 
Meer over
 
THEMA Leiderschap | Organisatie | Curriculum in he
22 mei 2022

THEMA Organisatie&Curriculum | Leiderschap&Beleid | Onderwijs

Blog Organisatie, Ontwikkeling & Architectuur in het beroepsonderwijs

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies