De inspectie werkt aan een nieuw toezichtkader. De uitkomsten van de pilots bij zes mbo-instellingen en de evaluatie van het huidige toezichtkader vormen hiervoor de basis.
We voeren met het nieuwe toezichtkader een aantal vernieuwingen door die de kwaliteit van ons toezicht zullen versterken. We willen de onderwijsresultaten beter in beeld krijgen, meer aandacht schenken aan de beroepspraktijk, onze oordeelsvorming opbouwen rond een opleidingsteam dat een kwalificatiedossier verzorgt, meer maatwerk realiseren bij de inrichting van onze onderzoeken (proportionaliteit) en toezichtactiviteiten ontwikkelen die instellingen stimuleren om hun prestaties boven de basiskwaliteit te blijven verbeteren.
In de periode maart tot en met september 2015 voert de sector mbo een pilot uit bij zes mbo-instellingen. De deelname van deze zes instellingen is op vrijwillige basis. Vier pilots zijn bijna afgerond. In deze pilots bouwt de inspectie met het nieuwe (concept) toezichtkader voort op de positieve ervaringen met het Toezichtkader BVE 2012. In de periode dat de pilots worden uitgevoerd, hebben we regelmatig met vertegenwoordigers uit het onderwijs- en beroepenveld gesproken over het nieuwe toezicht en wat zij daarin belangrijk vinden.
Eerste bevindingen
De eerste bevindingen uit de pilots en de raadplegingen tonen overwegend positieve reacties op het waarderingskader; het biedt meer ruimte om dicht bij de feitelijke onderwijskwaliteit te komen. Het kader functioneert daarbij als een communicatiemiddel waarmee een dialoog over meningen en bevindingen mogelijk wordt.
Verbeterpunten
Daarnaast leveren de reacties nog verbeterpunten op voor onze werkwijze. Zowel instellingen als inspecteurs vinden de dialoog belangrijk, maar uit evaluatiegesprekken blijkt dat we het verschil met de huidige werkwijze nog te weinig laten zien. In het najaar gaan we op beperkte schaal onderdelen van de nieuwe werkwijze verder testen. Bijvoorbeeld het beter aansluiten van ons toezicht op de verantwoordingsinformatie die de instelling levert. Hiermee willen we meer maatwerk in ons toezicht aanbrengen.
Bron: Onderwijsinspectie