Het ministerie van OCW bindt de strijd aan met overbodige regeldruk. Scholen en docenten blijken vaak meer regeldruk te ervaren dan er werkelijk is, omdat niet altijd duidelijk is hoe de regels moeten worden uitgelegd. Door deze onduidelijkheden en andere klachten over regeldruk te inventariseren, openbaar te maken en er uitleg over te geven, wil het departement duidelijkheid scheppen.
Ook in de Staat van de Leraar, het document dat leraren hebben gemaakt bij het Onderwijsverslag, blijkt weer dat leraren en scholen dikwijls onnodig regeldruk ervaren: ‘Heel recent pas zijn leraren en ook scholen zich gaan realiseren dat de feitelijke ‘regeldruk’ in het onderwijs kleiner is dan door velen wordt ervaren. Er blijkt meer ruimte om zelf dingen ánders te doen dan lang is aangenomen. Professionele ruimte kun je, met andere woorden, ook némen.’
Minister Bussemaker is het van harte eens met die constatering: ‘Docenten moeten zich zoveel mogelijk kunnen concentreren op hun werk voor de klas. Ik ben blij dat docenten zelf ook ontdekken dat ze veel meer ruimte hebben en ik wil hen helpen die maximaal te benutten.’