Platform Profiel Actueel

23-25-Nieuwe-economie x.jpg

Nieuwe economie vraagt een andere dialoog docent-student

8 sep 2015 | Nieuws

Omdat een nieuwe economie  andere waarden en doelstellingen centraal stelt, zal er een andere dialoog door de docent en student moeten worden gevoerd. Dat stelt het Ontwikkelcentrum in Vakblad Profiel van september dat eind vorige week verscheen. Er is een aanpassing nodig in de vragen die de docent stelt rond de ontwikkeling van de student. De verschuiving van vaardigheden naar toegevoegde waarde. Het gaat als toekomstig werknemer niet meer alleen om het feit dat je goed bent in je vak, maar om de toegevoegde waarde; wat kun jij betekenen voor het bedrijf waar jij gaat werken en wat kunnen zij voor jou betekenen? 

De docent maakt vanuit zijn rol als facilitator van het leerproces de student bewust dat de veranderde maatschappij vraagt om een andere manier van handelen. De student maakt andere overwegingen en kent andere waarden toe aan bijvoorbeeld vrije tijd, maar ook aan leren. In de praktijk blijkt dat wanneer de docent en student echt het gesprek gaan voeren de leermotivatie toeneemt. Er wordt afgestemd tussen de leerbehoefte, de intrinsieke motivatie en de waarden van de student.

Een nieuwe economie stelt economisch rendement ten dienste aan ecologisch en sociaal (inclusief cultureel) rendement en gaat over schaarse én overvloedige producten, diensten en ideeën. In een nieuwe economie bezit de werknemer 21st century skills. Die vaardigheden verwijzen naar het vermogen van de student ondernemer en kenniswerker te zijn, samen te werken met de omgeving en ict slim in te zetten.

Daarnaast bezit hij learning agility, het vermogen om op basis van nieuwe ervaringen snel en flexibel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen en ineffectief gedrag af te leren. En hij heeft een Protean career. ‘Protean’ komt van de mythische Griekse zeegod Proteus. Proteus stond bekend om zijn voorspellende gaven en flexibiliteit om zich aan te passen in zijn hoedanigheid en vorm aan de toekomst die hij voor ogen had. Hij geeft de eigen toekomst zoveel mogelijk vorm, de belangrijkste waarden zijn vrijheid en groei. 

Bestel de uitgave van mbo-vakblad Profiel met het artikel via deze site

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies