Nederland verliest in hoog tempo zijn rekenvaardigheid. Dit terwijl, ook in deze digitale wereld, iedere burger te maken heeft met het belang om zelf te kunnen rekenen. Rekenvaardigheid moet net zo’n hoge prioriteit krijgen als kunnen lezen en schrijven in het basisodnerwijs. Daarbij moeten rekenlessen al in het basisonderwijs gegeven worden door gespecialiseerde leraren, stelt wiskundige Wim Kleijne. Kleijne is oud voorzitter van de staatsexamencommissie VO en examenleider bij het College voor Examens voor de staatsexamens VO. Op verzoek van Profiel schreef hij voor de reeks Actuele Onderwerpen een uitgave met als titel: Rekenen is (g)een verloren basisvaardigheid. In het AO nr 3004, verschenen in de maand augustus, legt Kleijne de vinger op een zwakke plek in het leven van de westerse mens die zichzelf afhankelijk maakt van de digitale verworvenheden en daarmee een belangrijk en uniek deel van het eigen vermogen – rekenvaardigheid – veronachtzaamd.
Kleijne citter de fysicus Haim Harari, oud-president van het Weizmann Institute of Science “In de wereld van vandaag hebben we te maken met energievraagstukken, nieuwe media, genetische manipulatie, pandemische griep, waterproblemen, massavernietigingswapens, financiële derivaten, de opwarming van de aarde, nieuwe medische diagnostiek, cyberwars, intellectueel eigendom, stamcellen en tal van andere veranderingen die niet meer te bevatten zijn voor mensen die de wetenschappelijke argumenten en de daarbij behorende berekeningen niet begrijpen.” Oftewel, zonder een goede rekenvaardigheid is de wereld om ons heen niet meer te begrijpen en sta je buiten spel.
Kleijne stelt: “Lezen en schrijven vormen onmisbare elementen voor de communicatie tussen mensen. Zonder teksten die gelezen kunnen worden, droogt de communicatie al snel op. Zo vormt ook het rekenen een facet van de menselijke communicatie. Zonder rekenvaardigheid lopen vele dingen in het leven al gauw in het honderd. Wanneer een verpleegkundige niet kan uitrekenen hoeveel bestanddelen van iedere vloeistof volgens een voorgeschreven verhouding in een bepaalde injectie gedaan moeten worden, ziet het er slecht uit voor de patiënt. De afgelopen jaren zijn we inderdaad geconfronteerd met groepen verpleegkundigen die hiertoe niet in staat waren. Daarom worden de injecties momenteel in de juiste verhoudingen voorverpakt.”
In zijn AO-uitgave duikt Kleijne in de lange historie van het rekenen en toont hij aan hoe fundamenteel de vaardigheid om te rekenen is. De AO-reeks verschaft al vanaf 1936 boeiende informatie over actuele onderwerpen. AO is er voor de scholier/student die op zoek is naar specifieke informatie voor spreekbeurt of scriptie. AO is er ook voor de zelfbewuste volwassene die kiest voor objectieve, overzichtelijke en informatieve voorlichting over actuele onderwerpen.
Om dit AO te bestellen, klik hier.