Vakkundig docentschap beroepsonderwijs - voor een duurzame en menswaardige samenleving

kennisnet x.jpg

MSc-Thesis - Samenwerken in afstudeerkringen werkt motiverend

15 nov 2019 | Nieuws

Afstudeerkringen bieden studenten aan de Aeres Hogeschool steun en motivatie in hun afstudeerprojecten. Dat blijkt uit een onderzoek dat Wietske van Dijk voor haar MSc-Thesis uitvoerde. In haar thesis doet ze de aanbeveling verder voort te bouwen op een sterke vakinhoudelijke component van de afstudeerkringen.

Veel studenten bij Aeres Hogeschool beginnen gemotiveerd aan hun afstudeerwerkstuk, maar die motivatie neemt in de loop van de tijd af, zo blijkt uit onderzoek. Dit leidt tot studievertraging. Naast gebrek aan motivatie spelen werkdruk en zwaarte van het programma daarbij ook een rol. Om het studierendement te verbeteren, zijn in het studiejaar 2017/2018 bij de studies Toegepaste Biologie, Biologie en Voeding & Gezondheid afstudeerkringen geïntroduceerd in plaats van individuele begeleiding van de student. Voor haar MSc-Thesis onderzocht Wietske van Dijk of zo'n afstudeerkring ook echt helpt. Belangrijkste onderzoeksvraag voor haar onderzoek was in hoeverre afstudeerkringen kunnen zorgen voor het behoud van motivatie van studenten tijdens het maken van hun afstudeerwerkstuk.

In een afstudeerkring werken 5 tot 12 studenten en één of meer docenten samen. Eens per maand komt de groep bij elkaar en wordt de voortgang van ieders afstudeerwerkstuk besproken. Daarnaast wordt gewerkt aan onderzoekvaardigheden en aan passende inhoudelijke thema’s. Studenten krijgen niet alleen begeleiding, maar zijn ook medebegeleider van de andere studenten in de groep. Van Dijk keek tijdens het onderzoek naar de mate van motivatie bij studenten bij aanvang van het studiejaar en halverwege het studiejaar. Ze voerde diepte interviews uit om zicht te krijgen in de oorzaken voor het motivatieverloop. Daarnaast observeerde ze de afstudeerkringen. Haar bevindingen publiceerde ze in het onderzoeksverslag 'Samen sta je sterker in een afstudeerkring'.

Bron: Groen Kennisnet

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies