Platform Profiel Actueel

Logo ROC van Twente 750 x 250.jpg

Medewerker ROC van Twente promoveert op proefschrift

27 dec 2016 | Nieuws

Medewerker ROC van Twente promoveert op het proefschrift ‘Exploring Learning Technologies and Social Media for VET Students at Risk’

Vandaag promoveert Paulo Moekotte, beleidsadviseur Onderwijs & Kwaliteitszorg bij ROC van Twente, op zijn proefschrift ‘Exploring Learning Technologies and Social Media for VET Students at Risk. Moekotte heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen social mediagebruik en de sociale ontwikkeling en loopbaan van laagopgeleide jongeren in het middelbaarberoepsonderwijs. Moekotte verdedigt zijn proefschrift vanmiddag om 16.00 uur aan de Open Universiteit te Heerlen. 



Laagopgeleide jongeren in het mbo maken geen gebruik van de mogelijkheden die social media hen kan bieden voor bijvoorbeeld sociale participatie en het vinden van werk, stelt de uit Borne afkomstige Moekotte. Daardoor groeit de kloof op het gebied van sociale en loopbaanontwikkeling tussen lager en hoger opgeleiden. Docenten in het mbo zouden meer aandacht moeten besteden aan het gebruik van social media. 

In zijn dagelijkse werkzaamheden zal Moekotte de opgedane kennis gebruiken om medewerkers meer te vertellen over de onderzoeksresultaten. Ook wil Moekotte een bijdrage leveren aan het project in het kader van ‘Tel mee met taal!’, dat zich richt op laaggeletterden in Nederland. Daarnaast wil Moekotte de onderzoeksresultaten onder de aandacht brengen bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap in het kader van de discussie over de ongelijkheid van kansen. Ook ROC-initiatieven 
gericht op niveau 1, zoals ‘De vitale binnenstad’, ‘Sociaal ondernemen’ en het ‘Forwardtraject voor Entree-studenten’ hebben zijn aandacht. 

Op de vraag wat het meest opvallende resultaat is uit het onderzoek antwoordt Moekotte, dat laagopgeleiden zakelijk / professioneel social mediagebruik afwijzen. ‘Solliciteren doe je met een brief en voor afspraken bel je op of ga je langs: de onderzoeksdoelgroep denkt vrij traditioneel over zakelijk gebruik van social media. De verwachtingen van docenten en studenten over de inzet van sociale media in de lessen loopt uiteen en vragen om nadere verkenning en verbinding. Als het gaat om de invloed op de reguliere contacttijd zitten docenten en studenten op een lijn: online mogelijkheden en diensten worden niet gezien als een mogelijkheid om de contacttijd uit te breiden.’

Meer over het onderzoek  is te vinden op over.rocvantwente.nl/promoveren
 

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies