Platform Profielactueel - beroepsonderwijs, burgerschap en (sociale) duurzaamheid

lu-xin-en-bussemakers-schudden-hand.jpg

Mbo haalt banden met Chinees beroepsonderwijs aan

13 jun 2016 | Nieuws

Een delegatie van tien Nederlandse mbo-scholen bezocht twee weken lang China om het middelbaar beroepsonderwijs van dat land te leren kennen. In 2017 volgt een tegenbezoek. Een duurzame Chinese-Nederlandse samenwerking binnen het mbo is het doel van dit programma.

Met deze Nederlandse delegatie ging het 'Sino-Dutch Shadowing Programme' van start. Negentien docenten van tien Nederlandse mbo-scholen liepen twee weken mee op een Chinese partnerinstelling in de provincie Jiangsu. Ze maakten kennis met de Chinese cultuur, observeren het onderwijs en bezoeken bedrijven. Daarnaast verzorgden ze workshops en presentaties over hun vakgebied, het Nederlandse onderwijssysteem en samenwerking met het regionale bedrijfsleven.

Begrip en kennis

In 2017 leggen elf Chinese mbo-scholen een bezoek af aan Nederland. Doordat beide partijen elkaar ‘schaduwen’, hopen zij meer begrip en kennis te krijgen van elkaars onderwijssystemen. Het doel van het tweejarige programma is om de samenwerking tussen het Nederlandse en het Chinese mbo te versterken en om op termijn docenten en studenten uit te wisselen.

EP-Nuffic voert het programma uit met het Neso-kantoor in Beijing, de MBO Raad en de Chinese overheid. De overheden van beide landen financieren het programma. Hoewel China in principe geïnteresseerd is in alle kennis die de mbo-scholen te bieden heeft, is er speciale aandacht voor Nederlandse expertise in vier sectoren: toerisme en hospitality, ICT en creative industries, landbouw en health and care. 

Onderwijsdialoog

Het programma vloeit voort uit de onderwijsdialoog tussen China en Nederland, die sinds 2013 jaarlijks plaatsvindt. De integratie van het beroepsonderwijs en de arbeidsmarkt maakt het Nederlandse onderwijssysteem interessant voor China. Het land kampt met een onevenredige economische groei. Migranten trekken massaal naar de oostkust om daar aan de slag te gaan, waardoor de binnenlandse regio’s economisch achterblijven.

De Chinese overheid wil dat oplossen door het beroepsonderwijs in het binnenland te hervormen. Door in een eerder stadium met het bedrijfsleven samen te werken, en studenten te laten leren in de praktijk, hoopt de overheid een beter arbeidsperspectief te creëren voor afgestudeerde studenten. De integratie van Nederlandse onderwijsmethoden is daarom voor China van groot belang.

Geen eenrichtingsverkeer

De samenwerking is geen eenrichtingsverkeer. Voor Nederlandse scholen is het interessant om met China samen te werken. Door studenten de mogelijkheid te bieden om een uitwisseling of stage in China te doen, maken ze kennis met een andere taal en cultuur. De buitenlandervaring vergroot hun kansen op de arbeidsmarkt. Op langere termijn kan het Nederlandse bedrijfsleven via de onderwijscontacten meer toegang krijgen tot lokale bedrijven in China.

 

 
 

 
Meer over
 
Young.jpg
2 aug 2016

Jongeren willen internationalisering niet als les maar vooral zelf beleven

Jongeren willen internationalisering niet als les maar vooral zelf beleven
300.jpg
15 sep 2016

EP-Nuffic: Proef met instroom mbo-studenten van buiten EER

EP-Nuffic: Proef met instroom mbo-studenten van buiten EER
3_xx_2_1.jpg
5 aug 2016

Geen achterstand voor Wereldschool-leerlingen bij terugkeer uit buitenland

Geen achterstand voor Wereldschool-leerlingen bij terugkeer uit buitenland
Young.jpg
2 aug 2016

Jongeren willen internationalisering niet als les maar vooral zelf beleven

Jongeren willen internationalisering niet als les maar vooral zelf beleven
Freddy-Weima2.jpg
1 jun 2016

EP-Nuffic juicht advies Onderwijsraad voor meer internationalisering toe

EP-Nuffic juicht advies Onderwijsraad voor meer internationalisering toe

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies