Platform Profiel Actueel

Masterstudie verrijkend voor het eigen onderwijsva

Masterstudie verrijkend voor het eigen onderwijsvak

2 nov 2015 | Nieuws

In de novemberuitgave van vaktijdschrift Profiel een bijdrage over de masterstudie van mbo-docenten, het beleid bij roc's en het effect van de studie op hun onderwijs. Josée Bours is directeur van de Academie voor Teaching & Learning van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch. De academie biedt een gedegen intern scholingsaanbod voor medewerkers. Vanuit de instellingsvisie kiezen de teams speerpunten waar ze aan willen werken. Welke expertise is al aanwezig en wat is er nog nodig? Er is ook ruimte om eigen keuzes te maken, uiteraard in samenspraak met de leidinggevende. ‘Bij professionalisering is nieuwsgierigheid belangrijk: kijken of het ook anders zou kunnen. Dan gaat er een balletje rollen en zijn er mogelijkheden om je te ontwikkelen.’ 

Volgens Josée Bours is de opdracht van de mbo-docent omvangrijk. ‘De diversiteit aan studenten, de verscheidenheid in opleidingstrajecten en de drievoudige kwalificeringopdracht maken het leraarschap in het mbo tot een ingewikkelde professie. Docenten moeten uitval voorkomen, bijdragen aan voldoende instroom op de arbeidsmarkt, studenten begeleiden in hun beroepskeuze, ervoor zorgen dat het onderwijs goed aansluit bij de voor- en vervolgopleiding en leerprocessen aansturen. Daarnaast zijn de eisen onder invloed van de dynamiek op de arbeidsmarkt en in de samenleving voortdurend aan verandering onderhevig. Al die facetten zitten niet in de gemiddelde lerarenopleiding.’

Ook bij het Deltion College in Zwolle worden interne vragen gekoppeld aan het onderzoek van masterstudenten. Bij Carla Kok-Nagtegaal, senior docent Verpleegkunde, ging het nog andersom. ‘Toen ik in 2010 aan de masteropleiding pedagogiek begon, heb ik binnen mijn team gekeken wat een geschikt onderwerp voor mijn onderzoek zou kunnen zijn. Ik richtte mij op de toetsing: wat willen we toetsen en welke vormen spreken aan? Het onderwerp intrigeerde mij omdat wij wel examineerden in de praktijk, maar de toetsen geen consequenties hadden. Daardoor kon het zijn dat studenten met matige cijfers toch verder mochten omdat het in de praktijk goed ging. Tegenwoordig toetsen we ook of ze de opleiding theoretisch aan kunnen.’

Bron: vaktijdschrift Profiel, november 2015, foto: KWIC - Den Bosch 

Om de novemberuitgave van tijdschrift Profiel met het hele artikel te bestellen, klik hier

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies