Aan het einde van het hoofdstuk een toets voor een cijfer, en rapporten die bestaan uit cijfergemiddeldes. Dat is de reguliere praktijk op scholen in het voortgezet onderwijs. Maar dat het ook anders kan laten enthousiaste docenten en andere experts zien in het nieuwe boek Toetsrevolutie: naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs dat volgende week donderdag 1 december verschijnt. Zij doen cijfers in de ban en vinden andere manieren om met toetsen om te gaan, ook wel formatief toetsen genoemd.
Dominique Sluijsmans is lector professioneel beoordelen en een van de samenstellers van deze bundel. 'De populariteit van formatief toetsen neemt zeer toe. Zo bereikte de Facebook-groep "Actief Leren zonder Cijfers" ‘in rap tempo meer dan 1000 leden,' vertelt ze. 'We zien ook dat veel schoolleiders bezig zijn met wat formatief toetsen voor hun school kan betekenen.'
Meer dan geen cijfers geven
Maar formatief toetsen gaat wel wat verder dan alleen cijfers wegnemen, vertelt co-redacteur en wiskunde-docent René Kneyber. 'Het gaat er om doelen inzichtelijk te maken voor leerlingen, het checken van begrip en het geven van feedback waardoor leerlingen weer verder kunnen, waarbij een van de uitkomsten is dat leerlingen meer zelfsturing gaan ontwikkelen.' Eventueel kan dat ook met cijfers, maar Kneyber geeft toe dat 'dat niet optimaal is'.
Een boek vol inspiratie
Sluijsmans: 'Het boek biedt leraren veel inspiratie om zelf aan de slag te gaan met formatief toetsen in hun lessen, en ze krijgen daar in dit boek veel praktische handreikingen voor. Maar we staan ook stil bij wat dit voor het toetsbeleid van een school betekent. Willen we daadwerkelijk toetsen om ervan te leren dan zal er ook op schoolniveau nog veel moeten veranderen!'