Platform Profiel Actueel

Lenferink en Deltion

Lenferink focust op gastvrijheid

3 sep 2014 | Nieuws

Laat schilders zich verdiepen in de gastvrijheid in de horeca en leer ze daarmee hun eigen klantgerichtheid te verbeteren. Met dat idee klopte Lenferink Schilders - Afbouw en Vastgoedonderhoud aan bij Savantis Training & Advies. Het resultaat: twee geslaagde workshops die zeker een vervolg gaan krijgen.

 

“Het idee om klantgerichtheid eens van een heel andere kant te belichten kwam bij Lenferink vandaan en daar zijn we op gaan voortborduren”, vertelt Wilbert Teunissen, trainer bij Savantis. “We zochten contact met docenten Agaath Drenth en Jan Ludema van de horecaopleiding van Deltion College. Zij weten als geen ander hoe je gastvrijheid onder de knie krijgt.”

 

Gerecht serveren

De horecadocenten en hun leerlingen ontvingen tweemaal een groep schilders. De schilders deden eerst een testje om te meten hoe klantgericht en klantbewust ze zijn. Vervolgens lieten ze zich bij Deltion verrassen door een keurig gedekte tafel en kregen ze uitleg over hoe het er in de horeca aan toegaat. Eenmaal aan tafel, kregen de schilders ook opdracht elkaar een gerecht te serveren. “Er komt echt wel wat meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken”, zuchtte een deelnemer.

 

“De gedekte tafel staat symbool voor alles wat een schilder kan en moet doen om de klant een goed gevoel te geven bij het schildersbedrijf dat bij hem voor de deur staat”, legt Wilbert uit. “Zo’n tafel staat voor professionaliteit. Er is zorg besteed aan de eerste indruk. De klant voelt zich welkom. Niet alle schilders zijn zich er voldoende van bewust hoe belangrijk die eerste indruk is. Daar ging de workshop over. Hoe bewust klantgericht ben je eigenlijk? Hoe maak je het de klant nog beter naar de zin?”

 

Natuurlijk zijn er veel verschillen tussen de twee beroepsgroepen, maar er is ook een flink aantal overeenkomsten. Wilbert: “Een van de schilders bracht het treffend onder woorden: ‘We worden eigenlijk constant bekeken en beoordeeld.’ Aan tafel werd druk gediscussieerd over wat gastvrijheid is. Al met al waren de schilders en de horecaleerlingen bijzonder enthousiast over elkaars inzet.”

 

Klantenbinding

Lenferink heeft vestigingen in Zwolle, Lemelerveld, Emmeloord, Deventer, Wehl en Nordhorn (D). Opdrachten variëren van een eenvoudige schilderklus tot een grootschalige renovatie. “Met name in het geval van particuliere klanten wordt de schilder voortdurend de maat genomen”, zegt Henk Holtmaat, coördinator opleidingen bij Lenferink, “Voor, tijdens en na het werk bepaalt de klant of hij tevreden is over de schilder en zijn werk. De klant moet dan ook steeds opnieuw worden ‘veroverd’.”

 

Holtmaat vervolgt: “Als je uit eten gaat, kom je bijna altijd bij je favoriete restaurant uit. Dat gevoel moet onze klant ook overhouden. Bij elke volgende wandafwerking, verfraaiing of onderhoudsbeurt moet deze relatie alleen maar denken: die schilders of vakmensen van Lenferink wil ik absoluut terug! Wanneer ze ons ook nog promoten bij hun buren en kennissen, wordt het doel bereikt van een prima klantenbinding en behoud van werkgelegenheid en vakkennis.”

Meer informatie
Savantis: Kenniscentrum voor de sectoren Schilderen en Onderhoud 
Marc van Zanten, hoofd Communicatie en Marketing
E-mail: m.vanzanten@savantis.nl
Telefoon: 0182 - 64 11 11

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies