Platform Profiel Actueel

KNAW: Maak student bekend met impact digitale communicatie

15 apr 2013 | Nieuws

Middelbare scholieren zijn weliswaar vaardig met smartphone en Facebook, maar hebben onvoldoende inzicht in impact en risico's van digitale communicatie. Het huidige informaticaonderwijs leidt niet tot digitale geletterdheid: een basisvaardigheid in de huidige ICT-gedomineerde samenleving. De KNAW pleit daarom voor een nieuw, verplicht vak in de onderbouw van havo/vwo en grondige vernieuwing van het keuzevak Informatica in de bovenbouw.

 

KNAW-president Hans Clevers overhandigde het advies Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs. Vaardigheden en attitudes voor de 21ste eeuw onlangs aan André de Jong, directeur-generaal Primair en Voorgezet Onderwijs van het ministerie van OCW.

 

Digitale geletterdheid, het vermogen digitale informatie en communicatie verstandig te gebruiken en de gevolgen daarvan kritisch te beoordelen, behoort in een informatiemaatschappij tot de basisvaardigheden. Jongeren moeten zich deze op school eigen kunnen maken. Op basis van een veldverkenning adviseert een KNAW-commissie onder voorzitterschap van prof. dr. Jan Karel Lenstra de overheid daarom het onderwijs in digitale informatie en communicatie op havo/vwo snel en volledig te herzien. Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs en vaardigheden en attitudes in het vo zijn niet alleen in het belang van nieuwe generaties leerlingen, maar ook een randvoorwaarde voor Nederland om mee te blijven tellen als kennis- en innovatie-economie.

Bron: KNAW

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies