Platform Profiel Actueel

sxc.hu Ring the bell pictogram, Ayla87, Royalty fr

Klokkenluidersregelingen MBO werpen drempels op om misstanden te melden

5 sep 2014 | Nieuws

Bij mbo-instellingen zijn de verschillen tussen regelingen die klokkenluiders moeten beschermen nu zo groot dat niet in alle situaties dezelfde bescherming geldt. Sommige regelingen werpen bovendien zoveel drempels op dat medewerkers zelfs ontmoedigd worden om een vermoeden van een misstand daadwerkelijk te melden.

Dat stelt het Adviespunt Klokkenluiders op basis van onderzoek naar klokkenluidersregelingen van mbo-instellingen. "We hebben regelingen gezien met veel te ingewikkelde juridische termen en soms bangmakerij", zegt Hannah de Jong, directeur van het Adviespunt. ,,Als mbo-instellingen echt willen uitdragen dat belang wordt gehecht aan het voorkomen en oplossen van misstanden, dan moeten sommige klokkenluidersregelingen aanzienlijk worden verbeterd."

Onvindbaar en onleesbaar
Klokkenluidersregelingen, waarvan er op het moment van de steekproef slechts een beperkt aantal vindbaar was op de websites van de mbo-instellingen, zijn zelden of nooit voorzien van een toelichting waarin de instelling uitdraagt welk belang wordt gehecht aan het voorkomen en oplossen van misstanden. Wie de klokkenluidersregelingen leest die wel via internet vindbaar zijn, schrikt soms van het ingewikkelde juridisch taalgebruik zonder uitleg. ,,Zonder goede uitleg is het begrijpelijk dat potentiële klokkenluiders in de praktijk aan het twijfelen worden gebracht om een melding van een misstand te doen", aldus De Jong.

Rechtsongelijkheid
De verschillen tussen de klokkenluidersregelingen van individuele MBO-instellingen zijn momenteel zo groot dat iemand bij de ene instelling wél en bij andere instelling niet zich als klokkenluider kwalificeert en daardoor niet dezelfde rechtsbescherming geniet. Het Adviespunt stelt dat het goed zou zijn wanneer de instellingen op dit gebied één lijn zouden trekken.

(Te) late reactie op melding
Er zijn bovendien aanzienlijke verschillen in de periode die de MBO-instellingen zichzelf geven voor een schriftelijke reactie aan de melder over hoe er met de melding wordt omgegaan. Dit varieert van 1 tot 12 weken. Bij die laatste termijn is de vraag gerechtvaardigd of een melder niet wordt ontmoedigd als hij bijna 3 maanden moet wachten voordat er een eerste reactie komt op de melding van een misstand.

Op de website van de instelling
Mbo-instellingen moeten over een klokkenluidersregeling beschikken, zo volgt uit de 'Branchecode goed bestuur in het mbo' die 1 augustus jl. in werking is getreden. In deze nieuwe branchecode is nu voor het eerst opgenomen dat het college van bestuur ervoor verantwoordelijk is dat de klokkenluidersregeling op de website van de instelling wordt gepubliceerd. "Dit is een goede ontwikkeling", zegt De Jong "Nu nog een goede, uniforme regeling".

Bron: www.adviespuntklokkenluiders.nl 

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies