We zijn wat we delen© - Kennis & Informatie Online Platform Beroepsonderwijs

Kabinet, doe wat aan de staat van ons onderwijs!

13 mei 2013 | Nieuws

D66-Kamerlid Paul van Meenen wil dat minister Bussemaker (PvdA, Onderwijs) en staatssecretaris Dekker (VVD, Onderwijs) boter bij de vis doen en echt wat gaan doen om de teloorgang van het Nederlands onderwijs te keren. Vandaag blijkt uit het rapport De staat van het onderwijs van de Onderwijsinspectie dat de kwaliteit van ons onderwijs wordt gekenmerkt door middelmatigheid. Een hele grote groep scholen voldoet net aan de minimumeisen, met een afname van het aantal goed presterende leerlingen. Van Meenen geeft aan dat het kabinet aan de ene kant zegt onderwijs prioriteit te geven, maar aan de andere kant dus niet levert.

 

Versloffen De Onderwijsinspectie is helder in het rapport: de kwaliteit van het onderwijs laat geen vooruitgang zien. De opleidingen en scholen moeten beter, anders krijgen leerlingen te weinig kansen en zet de achteruitgang in internationale vergelijkingen door. De ambitie om tot de top van de kenniseconomieën in de wereld te behoren gaat Nederland met deze inzet niet halen. De inspectie hamert eveneens op het achterblijven van aandacht voor het professionaliseren van leerkrachten en geeft verder aan dat teveel schoolbesturen zich nog richten op financiën en huisvesting, terwijl het onderwijs de kerntaak moet zijn.

 

Van Meenen wil van het kabinet weten wanneer het onderwijs weer in zijn vooruit komt te staan, vooral omdat investeringen uitblijven. De D66-er geeft aan dat de rek er nu echt wel uit is. Docenten hebben steeds minder middelen om het onderwijs op peil te houden. Sluipende bezuinigingen eisen hun tol. De afgelopen jaren heeft Nederland voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar nu worden de effecten van de jarenlange verwaarlozing pijnlijk duidelijk. “Het kabinet zet de toekomst van leerlingen op het spel door het onderwijs te laten versloffen en onze kenniseconomie te verkwanselen. Daarom is het tijd voor boter bij de vis. De minister en staatssecretaris geven hoog op over onderwijs, dus moet er worden geïnvesteerd in meer maatwerk en echte kansen voor kinderen. De mooie kabinetsverhalen zijn niet langer houdbaar."

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies