Standaardiseer de ICT-processen in de bpv voor mbo-studenten. Daarvoor pleit Jaap de Mare, informatiemanager van het Albeda College en onafhankelijk adviseur voor ICT in het onderwijs. In een analyse in de maart-uitgave van vaktijdschrift Profiel beschrijft De Mare de grote rol van bpv in het mbo, maar vooral ook de ICT als achilleshiel op dat zo belangrijke terrein. Niet alleen vormt het een belangrijk deel van het curriculum en kan het studenten een goede start op de arbeidsmarkt geven, de contacten van de school met het bedrijfsleven zijn ook van belang om opleidingsteams ‘bij de les te houden’, om goed te weten hoe de beroepspraktijk zich ontwikkelt en daar in de opleiding op in te spelen. Met dat grote belang van bpv zou je verwachten dat de bpv-processen dan ook goed worden ondersteund door ICT-systemen. Daar valt echter nog een wereld te winnen. De grote verschillen tussen de sectoren waarvoor studenten worden opgeleid, heeft geleid tot grote verschillen in ICT-systemen die gebruikt worden. Hij schrijft: ‘De verantwoordelijkheid voor de bpv is niet uniform en soms sterk decentraal belegd. De ene sector heeft een bpv-bureau dat strak de regie voert, bij een ander is het bpv-bureau meer faciliterend. Een andere sector heeft helemaal geen bpv-bureau maar een klein team van bpv-coördinatoren. En in weer een andere sector is het primair de taak van de studenten zelf om een bpv-plek te vinden, met zo nodig wat ondersteuning van de slb-er.
Als gevolg van bovenstaande verschillen blijkt het niet eenvoudig de bpv te ondersteunen met slimme systemen. De komst van stagemarkt.nl, en de aansluiting daarvan op de systemen die door roc’s zelf worden gebruikt (de zgn. ‘white label’ aansluiting) enkele jaren geleden, heeft wel tot grote verbeteringen geleid, maar nog steeds zijn er niet veel roc’s die één systeem roc-breed toepassen.’
Jaap de Mare doet in het artikel een aantal suggesties. De gehele bijdrage staat in de maart-uitgave die hier kan worden besteld.
In een analyse in de maart-uitgave van vaktijdschrift Profiel beschrijft De Mare de grote rol van bpv in het mbo, maar vooral ook de ICT als achilleshiel op dat zo belangrijke terrein. Niet alleen vormt het een belangrijk deel van het curriculum en kan het studenten een goede start op de arbeidsmarkt geven, de contacten van de school met het bedrijfsleven zijn ook van belang om opleidingsteams ‘bij de les te houden’, om goed te weten hoe de beroepspraktijk zich ontwikkelt en daar in de opleiding op in te spelen. Met dat grote belang van bpv zou je verwachten dat de bpv-processen dan ook goed worden ondersteund door ICT-systemen. Daar valt echter nog een wereld te winnen. De grote verschillen tussen de sectoren waarvoor studenten worden opgeleid, heeft geleid tot grote verschillen in ICT-systemen die gebruikt worden. Hij schrijft: ‘De verantwoordelijkheid voor de bpv is niet uniform en soms sterk decentraal belegd. De ene sector heeft een bpv-bureau dat strak de regie voert, bij een ander is het bpv-bureau meer faciliterend. Een andere sector heeft helemaal geen bpv-bureau maar een klein team van bpv-coördinatoren. En in weer een andere sector is het primair de taak van de studenten zelf om een bpv-plek te vinden, met zo nodig wat ondersteuning van de slb-er.
Als gevolg van bovenstaande verschillen blijkt het niet eenvoudig de bpv te ondersteunen met slimme systemen. De komst van stagemarkt.nl, en de aansluiting daarvan op de systemen die door roc’s zelf worden gebruikt (de zgn. ‘white label’ aansluiting) enkele jaren geleden, heeft wel tot grote verbeteringen geleid, maar nog steeds zijn er niet veel roc’s die één systeem roc-breed toepassen.’
Jaap de Mare doet in het artikel een aantal suggesties. De gehele bijdrage staat in de maart-uitgave die hier kan worden besteld.