Pas als beginnende docenten met de onderwijspraktijk geconfronteerd worden, ontdekken zij of het beroep bij hen past en doen zij onmisbare ervaringen op. Om werkplekleren echt effectief te maken is het structureel faciliteren van werkplekbegeleiding noodzakelijk. Dat stelt Charlotte Cannegieter, docentenopleider aan het Centrum voor Nascholing deze maand in de Opleidingsspecial van mbo-vakblad Profiel.
De route naar het docentschap
Docenten komen op verschillende manieren terecht in het mbo. Soms via een tweedegraads lerarenopleiding, soms als zij-instromer uit het beroep. Dit zijn professionals die zich na het te krijgen moeten ze een onderwijsbevoegdheid of een aantekening van didactische bekwaamheid te behalen. Dit kan door een assessment voor zij-instromer in het beroep of de opleiding Pedagogisch Didactisch Getuigschrift met succes af te ronden. Maar hoe je ook het onderwijs binnenkomt, je start altijd als ‘beginner’.
Verwachtingen
Startende docenten houden graag vast aan de structuur en inhoud van hun lessen. Tegelijkertijd wordt van hen verwacht dat zij hun leerlingen centraal stellen en eigenaar maken van hun eigen leerproces. Maar ze hebben vaak nog weinig ervaring met de interactieve en didactische vaardigheden die het beroep van hen verlangt. Met leerwerktaken kunnen zij de competenties te ontwikkelen die zij nodig hebben om te kunnen functioneren op het niveau waar de beroepspraktijk om vraagt. Hun werkplek is een authentieke beroepssituatie waar zij zich kunnen bekwamen.
Effecten van werkplekleren
De effecten van het werkplekleren worden aanmerkelijk verhoogd als men duaal aan de praktijk een opleiding volgt, waarin reflectie plaatsvindt op de leerprocessen in de praktijk. Hiernaast is het van belang dat het leren op de werkplek niet geïsoleerd plaatsvindt, maar in een sociale setting: leren van en met andere docenten, waarbij men gezamenlijk reflecteert op praktijksituaties en men elkaar wederzijds feedback geeft. Dit sociale proces maakt dat de beginnende docent gaandeweg volwaardig lid wordt van een professionele gemeenschap. Door middel van werplekleren leert de docent-in-opleiding de verschillende rollen en taken die het beroepsgericht onderwijs met zich meebrengen, zoals beroepsgericht opleiden, loopbaanbegeleiding en leerlingenzorg.
Lees het hele artikel ‘Opleidingen – Docent zijn is topsport’ deze maand in de april-uitgave van het vakblad Profiel. Het katern omvat zeven bijdragen.