Op 27 mei jl. presenteerde de NOS zijn nieuwe vormgeving. Decor, leader en muziek zijn danig gemoderniseerd. Het decorontwerp en de leader is gemaakt onder supervise van het grafisch vormgevingsbureau Cape Rock in Hilversum. Art director voor de opdracht was de 26-jarige Stephan van den Brink die in 2010 bij Cape Rock begon. Stephan werd opgeleid aan het Grafisch Lyceum in Eindhoven en daarna aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. ‘’Ik koos voor de mbo-opleiding in Eindhoven om het een mooie manier is om ideeën en concepten te visualiseren. Wat ik wel vond was dat ze qua technologie niet altijd gelijke tred hielden met het bedrijfsleven. Ik heb twee stages gedaan wat wel heel goed is voor je ontwikkeling. Uiteindelijk moet het toch in de praktijk gebeuren.”
De new look van het NOS Journaal omvat een wand met high tech tv-schermen, een presentator die door het decor wandelt, een kleinere desk, er zit meer beweging en dynamiek in. Stephan: ‘’De opdracht van de NOS kreeg Cape Rock na een pitch met twee concurrenten. In zeven maanden tijd is de nieuwe vormgeving gerealiseerd, in samenwerking met tal van freelancers en andere bedrijven. De regie lag bij ons. Kern is dat het logo van de NOS is behouden, voor de rest is alles veranderd. Per programma en genre is de vormgving anders, de intro’s zijn korter en dynamischer. De reacties waren dat het er internationaler uit ziet, het voelt wat grootser. Het was een prachtige opdracht. Inmiddels hebben we ook voor tv-zenders in Finland en België opdrachten uitgevoerd. “

Foto: Stephan van den Brink