Toegewijde en competente docenten en trainers zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat het beroepsonderwijs in Europa aansluit bij de behoeften van de arbeidsmarkt en van goede kwaliteit is. Zij zijn het die leerlingen kennis laten maken met de uitdagingen van werk en de arbeidsmarkt, nieuwe lesprogramma’s in praktijk brengen, leerlingen in de beroepspraktijk begeleiden, en de Europese instrumenten moeten toepassen.
Om die reden roept de Europese Unie de lidstaten ertoe op docenten en trainers in het beroepsonderwijs meer mogelijkheden voor professionele ontwikkeling te bieden. Daarbij kunnen ze voortbouwen op door de EU gefinancierde projecten, die de afgelopen jaren aanzienlijk hebben bijgedragen tot het creëren van meer kansen voor professionele ontwikkeling door een betere loopbaanplanning, nieuwe mogelijkheden voor kennisontwikkeling in bedrijven en (arbeidsmarkt-) gerichte trainingen.
Landen moeten nu wat ze geleerd hebben in soms kleinschalige projecten systematisch in de praktijk gaan brengen om ervoor te zorgen dat docenten goed opgeleid zijn en blijven en goede carrièrevooruitzichten houden. Leerlingen zullen dan profiteren van beter onderwijs. Veel landen hebben inmiddels stappen genomen om de situatie te verbeteren.
Hier vindt u praktische voorbeelden van activiteiten in de EU lidstaten