Nederlandse mbo-scholieren studeren in grote getale door in vergelijking met andere EU-landen. Dit blijkt uit het rapport 'On the way to 2020: Data for vocational education and training policy' van Cedefop waarin de ontwikkelingen binnen het mbo in de EU worden onderzocht.
De studie is onderdeel van opeenvolgende publicaties over de ontwikkeling van mbo en leven lang leren in EU landen. Op basis van beleidsrelevantie en de bijdrage aan doelstellingen van de Europa 2020 strategie zijn 33 indicatoren geselecteerd om de ontwikkelingen in kaart te brengen. Met dit onderzoek wil Cedefop vocational education and training (VET) in EU lidstaten inzichtelijk en vergelijkbaar maken.
Het (v)mbo in Nederland
Nederland scoort goed op het gebied van toegankelijkheid, aantrekkelijkheid en flexibiliteit van mbo-onderwijs. Nederlandse mbo-scholieren blijken onder andere meer door te studeren (69,5%) dan gemiddeld in de EU het geval is (46,2%). Ook is in Nederland de deelname aan leven lang leren hoger in Nederland met een percentage van 17,4% tegenover 10,5 % in de EU. Daarentegen scoort Nederland met 17,2% laag op het aantal afgestudeerden met vaardigheden op technische, technologische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen vergeleken de EU (29,2%). Hoewel het percentage schoolverlaters in Nederland met 9,2% onder de Europe 2020-doelstelling van 10% ligt, ligt dit wel hoger dan de nationale doelstelling van 8%.
Bron: http://www.neth-er.eu/