Platform Profiel Actueel

k-2009-5021_vossenaar_cr (1).jpg

Dir. I.Vossenaar (OCW) over LOB: help studenten wendbaar worden in leven en werk

13 jan 2016 | Nieuws

Nu het Stimuleringsproject LOB in het mbo is afgesloten dient gekeken te worden naar een vervolg. Want het vuur moet blijven branden, aldus Inge Vossenaar, directeur MBO bij het ministerie van OCW.

Eind 2015 werd het Stimuleringsproject LOB in het mbo afgesloten. In het evenementencomplex NUtrecht werd een slotconferentie gehouden. Het project is ten einde, maar LOB (loopbaanoriëntatie en -begeleiding) binnen en buiten de mbo-instellingen gaat volop door. De komende maanden wordt gekeken wat een passend vervolg kan zijn. ‘Want er is zuurstof nodig om het vuur te laten branden’, zei Inge Vossenaar, directeur MBO bij het ministerie van OCW op de conferentie.

Het Stimuleringsproject LOB in het mbo startte in 2010 in opdracht van het ministerie van OCW om
de loopbaanoriëntatie en -begeleiding in het mbo naar een hoger plan te tillen. MBO Diensten ging het project uitvoeren, in nauwe samenwerking met de MBO Raad en SBB. Twee jaar lang werd er binnen het Stimuleringsproject gewerkt aan praktische handreikingen op diverse onderdelen, zoals ‘intake’, ‘visie en beleid’ en ‘deskundigheidsbevordering’. Er werden veel resultaten geboekt, maar er was geen ruimte voor implementatie, verdieping en verbreding. Hiervoor kwam een Doorstart tot en met 31 december 2015. In deze periode zijn er diverse materialen (door)ontwikkeld. Het ging hierbij met name om resultaten die een directe relatie hebben met sectoroverstijgende speerpunten, zoals de bevordering van de instroom in tekortsectoren, specifieke zaken voor zowel excellente als kwetsbare studenten binnen het mbo en de ontwikkeling van informatievoorziening  en kennisdeling.

Wendbaarheid

‘Om studenten op te leiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst, hebben zij niet alleen vakkennis en beroepsspecifieke vaardigheden nodig, maar ook een hoge mate van wendbaarheid’, stelde Inge Vossenaar. ‘Ook voor de keuze na die eerste baan’, vult Pierik aan. Want de tijd dat je je hele leven lang hetzelfde beroep uitoefent, is al lang voorbij. Je beweegt mee met de arbeidsmarkt. En daar heb je loopbaancompetenties voor nodig. ‘Het project heeft hiervoor allerlei mooie instrumenten opgeleverd’, onderstreept Vossenaar. ‘Maar het gaat erom wat je ermee doet. Het moet echt landen in de scholen’.

Vijf loopbaancompetenties
De onderzoekers Frans Meijers en Marinka Kuijpers onderscheiden bij loopbaanleren vijf loopbaancompetenties, die een centrale rol innemen bij het Stimuleringsproject LOB in het mbo:

  • Motievenreflectie (wie ben ik?): reflectie op wat je belangrijk vindt in je leven, wat je voldoening geeft en wat je nodig hebt om prettig te kunnen studeren en werken.
  • Kwaliteitenreflectie (wat kan ik?): reflectie op je eigen eigenschappen, competenties en vaardigheden en feedback van anderen over je kwaliteiten.
  • Werkexploratie (wat is er mogelijk?): zoektocht naar werk(zaamheden), passend bij jouw persoonlijke waarden, normen en kwaliteiten.
  • Loopbaansturing (hoe kan ik mij ontwikkelen?): loopbaangerichte planning en beïnvloeding van je leren en werken gericht op je loopbaanontwikkeling.
  • Netwerken (hoe en wie leer ik kennen?): contacten opbouwen en onderhouden gericht op je loopbaanontwikkeling.
 
 

 
Meer over
 
senia.gif
9 feb 2016

Initiatief brengt mbo studenten samen in leesgroepen

Initiatief brengt mbo studenten samen in leesgroepen
DSC_0127.jpg
28 jan 2016

Onderwijs Zorg Centrum (OZC) Odijk wil schooluitval voorkomen

Onderwijs Zorg Centrum (OZC) Odijk wil schooluitval voorkomen

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies