Vakkundig docentschap beroepsonderwijs - voor een duurzame samenleving

digi x.jpg

Digitalministerium.org: Duitsland krijgt (wel) een Ministerie voor Digitalisering

26 jan 2020 | Nieuws

Waar in Nederland bij de overheid en in de politiek iedereen en niemand over de digitale samenleving gaat, wordt in Duitsland toegewerkt naar een Ministerie voor Digitalisering.

Sinds maart 2018 kent Duitsland al een staatsminister voor Digitalisering – Dorothee Bär (CSU), een afdeling voor Digitaal beleid in het domein van Bondskanselier Merkel, een Digitaal regeringskabinet en een Raad voor Digitale zaken die de regering adviseert. Die verschillende posities en instanties zullen op korte termijn worden samengevoegd. Dat is de intentie die de baas van de Bondskanselarij Helge Braun eind 2019 uitsprak tijdens de partijdag van de CDU in Leipzig. Hij zei: „Um die wegweisenden Entscheidungen treffen zu können, braucht es ein Digitalministerium als ranggleiche Einheit innerhalb der Bundesregierung“.

Met andere woorden: er moet een ministerie voor digitalisering komen dat gelijkwaardig is aan alle andere ministeries. Dat is ook de diepe wens van een zeer grote coalitie van invloedrijke maatschappelijke en economische organisaties in Duitsland die de regering heeft opgeroepen haast te maken met een apart ministerie voor de digitale zaken.

 Voor meer informatie over de situatie in Duitsland, klik hier

En Nederland? De kwetsbaarheid van de samenleving neemt in hoog tempo toe. En de democratie in die samenleving kan niet zonder digitaal masterplan, zonder een structureel en alomvattend beleid op dit gebied. De vraag is dus: waar blijft het masterplan van de overheid?

Natuurlijk, er is aandacht voor beveiliging, maar beveiliging is de achterkant. Wat gebeurt er structureel en georganiseerd aan de voorkant? Wat gebeurt er feitelijk in het onderwijs, hoe begeleiden we de burgers en ouders van de toekomst in de omgang met de immense mogelijkheden van de digitale wereld? Hoe scholen we docenten? Hoe trainen we medewerkers in bedrijven? Het Rathenau Instituut publiceerde onlangs over de resultaten uit enige onderzoeken naar de invloed op de burger in en vanuit de digitale gemeente. Heel veel is nog onduidelijk. Er is veel, heel veel werk te doen. En het is en blijft in dat opzicht onbegrijpelijk dat politiek en overheid nog altijd achterover leunen. Zo is er nog altijd geen Ministerie voor de Digitale Samenleving. En waar de overheid ontbreekt, zullen anderen in deze virtuele wereld de ruimte overnemen en hun slag slaan. Lees mijn column uit 2017 klik hier, dit bericht over hacking Klik hier en dit bericht over het gevaar van anarchie Klik hier

Voorlichting en preventie begint met opvoeding en onderwijs. Kinderen toegang verbieden tot de digitale platforms is goed beschouwd geen optie (meer). In de VS wil men kinderen beter voorbereiden.  

In New York en omgeving geven scholen in een experiment voor het eerst speciale lessen in wat in Nederland nog altijd een miskend thema is: hoe beschermen we in de digitale wereld onze privacy, blijven we mentaal gezond en overleven we het internet? Het doel is kinderen (als toekomstige burgers en ouders) voor te bereiden op hun levenin een toenemend gedigitaliseerde wereld. De vraag hierbij: Hoe kunnen we grenzen stellen aan de invloed van aanbieders van digitale voorzieningen waarvan de lange termijneffecten nog onbekend zijn en voor wie jonge mensen juist een primaire markt zijn? Docenten van het instituut voor privacybescherming van Seton Hall University Law School hebben de lessen ontwikkeld en hebben ze de afgelopen maanden op scholen in New York en New Jersey getest. De lessen zijn gratis en worden naast de andere lessen gegeven.

Laten we daar een voorbeeld aan nemen en bij het begin beginnen, de opvoeding en scholing, ook al zijn we vele jaren te laat. Die bepalen mede de toekomst van de volgende generatie en van de democratie.

Lees ook:

  • De allerhoogste tijd voor een Ministerie voor de Digitale samenleving – klik hier 
  • Zonder een (internationaal) Deltaplan Digitalisering ligt anarchie op de loer – klik hier 
  • Twee dagen voor de wereldwijde cyberattack gaf Profiel een waarschuwing – klik hier 
  • Rathenau Instituut: Scholing in e-skills bittere noodzaak - klik hier
  • Uitgave AO over noodzaak van een ministerie voor de Digitale Samenleving – klik hier 
  • PROFIEL - Digitalisering (ont)regelt steeds meer – klik hier

 

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies