Middels de met een award bekroonde applicatie App4Talent kunnen leerlingen een digitaal portfolio van werk- en stagevaardigheden opbouwen en zo aan hun competenties werken. Begeleiders en docenten krijgen inzicht in de ontwikkeling van de jongeren en kunnen hierdoor tijdig op het ontwikkelproces inspelen en bijsturen.
Maarten Walet, docent bij ROC TOP, was betrokken bij de ontwikkeling van de app tijdens de IPON – vakbeurs voor onderwijsinnovatie en ICT – de award in de categorie ‘Innovatie van het leren mbo’ won. Volgens hem biedt App4Talent scholen een mooie kans om de kwaliteit van hun beroepspraktijkvorming te verbeteren, iets waar onderwijsinstellingen vanuit de overheid de komende jaren financieel voor beloond worden. ‘Neem het bezoeken van de stageplaats door de stagebegeleider en het toezicht op de leerling vanuit school tijdens zo’n periode. Met de app gaat alleen de kwantiteit van die begeleiding al flink omhoog. Dat is goed voor de leerling, maar ook voor het contact en de samenwerking tussen scholen en bedrijven. Mbo-instellingen hebben daarmee een goede mogelijkheid om de aansluiting met de arbeidsmarkt te verkleinen.’
Capgemini bouwde de applicatie pro bono voor zorginstelling Doenersdreef Zorg en gaf daarmee invulling aan het MVO-beleid. Het consultancybedrijf liet ook hun Young Professionals meewerken, zodat zij in korte tijd veel extra werkervaring op konden doen.
Didactische vooruitgang
Jongeren verzamelen tekst en beeld in de applicatie via hun telefoon of computer. Docenten en begeleiders kunnen in de webversie competenties accrediteren en aangeven hoe de leerlingen hun taken hebben uitgevoerd. Ze kunnen real-time de voortgang van de jongeren bijhouden en hier nog tijdens het ontwikkelproces op inspelen en bijsturen. Walet: ‘De docenten die we de app in kleine proeftuinen lieten testen, zien het als een grote didactische vooruitgang binnen het huidige onderwijs. Niet alleen zien zij op afstand wat leerlingen op de stageplek doen, de stage komt ook tijdens evaluatiemomenten op school letterlijk het klaslokaal binnen. Dus niet van theorie naar praktijk, maar andersom. Op die manier kunnen leerlingen ervaringen delen en collectief van elkaar leren.’
Digitaal karakter
App4Talent vroeg ook aan leerlingen om de applicatie testen. ‘Het digitale karakter trekt jongeren direct aan’, aldus Walet. ‘Ze zijn veel liever met hun telefoon bezig dan dat ze met hun neus in de boeken zitten. Gedurende de stageperiode krijgen ze feedback van hun schooldocent. Hun zelfvertrouwen groeit wanneer ze niet alleen leerpunten meekrijgen, maar ook complimenten over de uitgevoerde werkzaamheden. Zo voelen ze zich betrokken en gewaardeerd en raken door de app geprikkeld en uitgedaagd. Doordat ze de zin inzien van hun stage, vergroot dat uiteindelijk de totale prestatie.’ Ook na de stage kunnen jongeren de app blijven gebruiken, bijvoorbeeld tijdens sollicitatiegesprekken. Walet: ‘Door potentiële werkgevers het opgebouwde profiel te laten zien van wat ze kunnen, wordt de kans op een baan groter.’
Tekst: Maaike Belder voor Capgemini. Meer informatie, www.app4talent.nl