Platform Profiel Actueel

© Felix Guerain

Professionaliteit en bpv in Profiel-reeks over Kwaliteitsafspraken

9 jun 2015 | Nieuws

In vijf edities heeft mbo-vakblad Profiel dit voorjaar zo’n 20 mbo-professionals aan het woord gelaten over de achtergrond en de gevolgen van de Kwaliteitsafspraken 2015-2018 die het ministerie van OCW met het mbo heeft gemaakt. Mbo-vakblad Profiel en de projectgroep Kwaliteitsafspraken 2015-2018 van de directie MBO van het ministerie van OCW werken hiervoor samen. In het artikel in de Profiel-juniuitgave komen de thema’s professionalisering en de beroepspraktijkvorming(bpv) aan bod. 

In het artikel komt Arno van den Hurk, bpv-coördinator aan het Summa Zorg College in Eindhoven aan het woord. Dit College staat elk jaar voor de uitdaging 2500 studenten aan een geschikte stageplaats te helpen. Dat lukt niet voor iedere student; jaarlijks komt het Zorg College stageplaatsen te kort. Vooral stageplekken voor studenten van niveau 2 zijn schaars. Het Zorg College neemt daarom vanaf volgend schooljaar met name minder niveau 2-studenten aan. Ook heeft de school al enkele jaren een eigen leerbedrijf waarin studenten onder supervisie van school mensen met een niet geïndiceerde hulpvraag begeleiden. In Profiel licht Arno van den Hurk de situatie toe.  Studenten van het Zorg College lopen in ieder leerjaar stage. Daarom werkt de school met een programma waarin voor alle opleidingen en leerbedrijven inzichtelijk is wanneer en op welk opleidingsniveau er stageplaatsen nodig zijn, waardoor ook het tekort aan plaatsen in kaart gebracht wordt. Stage-bedrijven kunnen het opdrachtenboek van de stagiaires inzien. ‘Zo maken we helder wat wij als school van het leerbedrijf verwachten en weet het leerbedrijf wanneer welke stagiaires komen,’ zegt Van den Hurk. 

In het artikel vertellen Jasper Riddersma, hoofd Projectenbureau en Onderwijsbeleid en Jacob Kappen, bpv-coördinator Drenthe College hun visie op bpv toe. Ineke Donkervoort, voorzitter van het CvB aan het Drenthe College gaat in op het thema ‘professionalisering’. Momenteel is het verstevigen van een professionele cultuur binnen de onderwijsteams een aandachtspunt. ‘Voorwaarde daarvoor is dat mensen binnen een team elkaar feedback kunnen geven, bij elkaar in de klas kijken en regelmatig intervisie plegen. Niet alle teams zijn zover. Het vraagt vertrouwen van medewerkers in elkaar en in hun manager. Als dat er niet is,  kan een team daarvoor coaching krijgen,’ zegt Ineke Donkervoort. 

Het hele artikel is te vinden op de website van Profiel.

 
 

 
Meer over
 
Pixabay: Viktor Hanacek
12 aug 2015

Profiel Special ‘Kwaliteitsvol onderwijs begint met aandacht’

Profiel Special ‘Kwaliteitsvol onderwijs begint met aandacht’
IMAG0959.jpg
15 jun 2015

Ontvang vakblad Profiel 3 maanden gratis

Ontvang vakblad Profiel 3 maanden gratis

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies