Platform Profiel Actueel

A&E College ROC van Amsterdam leidt op tot New Creatives

10 jun 2014 | Nieuws

De minister van OCW sprak er onlangs over en de samenleving vraagt er steeds meer om: 21th century skills, die specifieke combinatie van vaardigheden en kennis die de moderne (wereld)burger in staat moet stellen zijn of haar weg te vinden in een snel veranderende en weerbarstige samenleving. De opleiding in het mbo van dit type burger stelt eisen aan organisatievormen en docentvaardigheden. Aan het Arts&Entertainment College van het ROC van Amsterdam is de afgelopen jaren gewerkt aan een structuur die hier op inspeelt en jongeren voorbereid op wat het ‘conceptuele tijdperk’ heet. Het ‘Bloemmodel’ dat opleidingsmanager Marieke Gervers met haar team ontwikkelde, helpt haar en haar team om effectiever te werken. Het doel is artistieke talenten zo goed mogelijk te faciliteren in hun ontwikkeling en om ze vervolgens zelfstandig hun weg te laten vinden. In het Vakblad Profiel van juni licht Marieke Gervers het Bloemmodel en de toekomst voor jongeren en het onderwijs toe.

 

Volgens Gervers ligt de toekomst voor het reguliere mbo-onderwijs in de ontwikkeling van eigen skills door samenwerkingsprojecten met het veld en nog veel meer dan nu, focussen op ondernemerschap en persoonlijk leiderschap van de student én de docent. “Dit kan echter alleen als je je onderwijs mensgericht en faciliterend organiseert. Vanuit deze insteek creëer je een leeromgeving waarin studenten bereid zijn hard te werken, elkaar aan te spreken op gedrag en hun passie en doel kunnen leven. Door ze voor (te) grote uitdagingen te zetten, winnen ze aan zelfrespect en zelfvertrouwen. Studenten leren hier hoe ze hun kwaliteiten inzetten en hoe ze hun zwakke kanten ontwikkelen of juist compenseren in samenwerking. Persoonlijke ontwikkeling is hierin essentieel. Eigen verantwoordelijkheid nemen, het maximale eisen van jezelf en van een medestudent, afspraken maken en ook de consequenties nemen als de afspraken niet worden gehaald. Meer van ze vragen dan ze zelf denken aan te kunnen. In ze geloven. Van daaruit zullen zij ook anderen uitdagen en weer over hun grenzen heentrekken. Dit kan alleen als je als team met elkaar ook meer neerzet dan van je wordt verwacht.’ ‘We evolueren naar het conceptuele tijdperk waarin behoefte is aan conceptuele mensen die kunnen leven en scheppen vanuit authentieke beleving, zingeving en emotie. Er is nu een kloof tussen hoger en lager opgeleiden aan het ontstaan. Artistieke mbo’ers kunnen met anderen deze kloof overbruggen, zij spreken de taal van beide doelgroepen. Dat zie je in het theater, de muziek, de beeldende kunsten. Zij vormen de rolmodellen in de achterstandswijken. Zij zijn een voorbeeld voor de kinderen om ook hun passie te leven en om zelf sturing te geven aan hun loopbaan. Onder de oppervlakte is bij iedereen een behoefte om vanuit eigen kracht, het eigen verhaal, de eigen bagage en het eigen talent te leven. Zowel in het onderwijs als in de samenleving kunnen New Creatives deze kwaliteiten aan de oppervlakte en bij elkaar brengen. Zij kunnen deze ontwikkeling van individuen en van groepen helpen faciliteren.’

 

(Voor het complete artikel, lees Vakblad Profiel uitgave juni)

 
 

 
Meer over
 
Pixabay: Unsplash
25 jun 2015

Eerste lichting ontwerpend meubelmakers van Cibap

Eerste lichting ontwerpend meubelmakers van Cibap

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies