Platform Profielactueel
Ben C.jpg

Overheid, verbeter de bestedingsverantwoording van het onderwijsgeld

25 jun 2018 | Column | Ben Claessens, hoofdredacteur

Tweede Kamerlid Paul van Meenen (D66) heeft een punt. De parlementariër vindt dat de geldstromen in het onderwijs anders moeten. De D66’er gaat vandaag in de Tweede Kamer een voorstel bespreken met de overige partijen en met CU-minister Slob van Onderwijs.

Van Meenen, zelf jarenlang schoolbestuurder, vindt het onjuist dat geld uit Den Haag eerst naar besturen gaat dat het geld dan weer - naar eigen inzicht - verdeeld over de scholen. Van Meegen vindt dat besturen teveel macht hebben gekregen en er nodige bureaucratie is ontstaan. HIj heeft gelijk. Scholen zelf klagen dat niet alle gelden waar ze recht op hebben bij hun terecht komen. Enige jaren geleden verdwenen honderden miljoenen extra gelden die bedoeld waren voor het aantrekken en scholen van docenten. Achteraf kon amper meer worden nagegaan waar het gelden was gebleven. Van Meenen wil de zeggenschap over geld teruggeven aan individuele scholen. En daarbij telt elke euro. 

Ik ben al lang van mening dat in het onderwijs niet het geld zelf het probleem is, maar de besteding ervan. Waar leg je de prioriteiten, hoe maak je een verantwoorde planning en zijn de bestedingen te controleren en te verantwoorden? We weten dat naarmate meer mensen bij een organisatie aansluiten de productiegraad niet per definitie meestijgt, soms is het tegendeel het geval. Dat effect kan ook met een hoeveelheid geld het geval zijn. Naarmate je er meer van hebt, kun je er teveel mee gaan spelen en schuiven.

We geven zo’n kleine 40 miljard euro uit aan ons onderwijs. Dat was in 1910 21 miljoen en in 2005 nog geen 30 miljard. De verantwoording ervoor is, net als in de zorgsector, mager. Ons land telt zo’n 3.66 miljoen leerlingen/studenten. Basisschool 1.45 miljoen - vo 985.000 - mbo 496.000 - hbo 446.000 - academisch 267.000 en vavo 16.000. Per leerling/student geven we daarmee ca 11.900 euro uit. Dat veel. Een school is al snel een miljoenenbedrijf. Het vergt kennis en kunde om dat geld op een juiste wijze te besteden. Politiek en overheid zouden er goed aan doen om bij scholen die kennis en kunde te eisen inplaats van steeds meer geld toe te zeggen. Stel per regio enkele boekhouders aan die de scholen en besturen bezoeken. Zorg ook voor budgetkennis op scholen. Geef niet zomaar miljoenen aan directeuren zonder financiële kennis en ervaring.

 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies