Vakkundig docentschap beroepsonderwijs - voor een duurzame en menswaardige samenleving

Ben Column.jpg

Mbo-Vakblad Profiel september: De vaardigheden van de docent

14 aug 2017 | Column | Ben Claessens, hoofdredacteur

De scholen in het mbo beginnen de komende weken aan het schooljaar 2017-2018. Vakblad Profiel trapt in september af met een uitgave waarin we ingaan op de vele vaardigheden die van de docent in het mbo gevraagd worden. Als scholen hun leerlingen 21e-eeuwse vaardigheden willen aanleren zullen de docenten deze toch ook moeten kennen en beheersen. Daar gaan we dit jaar meer aandacht aan besteden.

De septemberuitgave bevat 14 artikelen waarin aandacht voor de omgang van leerlingen met een chronische aandoening, het motiveren van niveau-2 leerlingen, het bevorderen van autonoom handelen van mbo-ers en de betekenisgeving van creativiteit. Tal van onderwerpen die voor het onderwijs en lesgeven van belang zijn komen aan bod. Onderwijzen is meer dan ‘’stof afwerken’’. Het onderwijs heeft een ‘’inwijdingsfunctie’’. Jonge mensen komen in aanraking met tal van aspecten in het leven, via vakken, via praktijkervaring, via processen waarin ze leren van vallen en opstaan. Hun horizon verruimt zich, de wereld treedt meer en meer binnen. Het is een zeer complex proces dat alle aandacht verdient. En het is van het grootste belang dat docenten zich hiervan bewust zijn.

Geen leerling, geen jaar, geen opleidingsdag is hetzelfde. Van docenten wordt een hoge mate van flexibiliteit gevraagd, tegenwoordig meer dan vroeger. Behalve kennis van de materie wordt van de docent gevraagd dat men kennis heeft van didactische en pedagogische processen, invoelingsvermogen, het vermogen grenzen te stellen en duidelijk te zijn en de vaardigheden te kunnen stimuleren en motiveren. Leerlingen drijven in hoge mate op het vertrouwen dat men in hen stelt.  Elke leerling heeft talenten, bezit wilskracht en in potentie de vermogens tot samenwerking en door te zetten, ook bij tegenslag. Je kan leerlingen niet zomaar in het diepe gooien, tegelijkertijd hebben ze een leeftijd waarin men iets van hen kan verwachten.

Van docenten mag men verwachten dat men op de hoogte is van de levensfase waarin de leerling zit. Het vergt het nodige aan mensenkennis om te gaan met al die verschillen in jonge persoonlijkheden die volop in ontwikkeling zijn. We hebben in deze column nog met geen woord gesproken over leerlingen klaarstomen voor de samenleving en hun bijdrage aan de economie. Daar gaat het in het onderwijs in feite helemaal niet om. Het gaat in eerste instantie om het bijzondere samenspel tussen docent en leerling waarvoor en van wie unieke vaardigheden worden gevraagd.

 

 
Meer over
 
14 sep 2017

Wegen naar een meer flexibel beroepsonderwijs

Wegen naar een meer flexibel beroepsonderwijs

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies