De scholing van studenten in docentvaardigheden
Het lerarentekort is een al lang bestaande, vicieuze cirkel die ondanks veel geld om mensen te werven - die er niet zijn - en verlichting van de werkdruk voor behoud van docenten, niet of nauwelijks kan worden doorbroken. We schreven erover in een vorige bijdrage (zie Het lerarentekort – het dilemma van de vicieuze cirkel Deel I).
De oplossing? De oplossing van de eenvoud. Laat docenten voortkomen uit opleidingen op mbo-hbo en wo-niveau. Het plan is een vorm van onderwijs die uitgaat van een ‘natuurlijke’ aanwas en beschikbaarheid van docenten door de koppeling van het onderdeel ‘Docentvaardigheden’ als structureel bijvak in beroepsopleidingen en wo-studies. De studenten die dit bijvak (willen) volgen en daarin afstuderen, kunnen elders in het onderwijs in hun vakgebied wekelijks of maandelijks enkele uren lessen verzorgen.
- Lees ook | Het lerarentekort – het dilemma van de vicieuze cirkel (Deel 1)
Profielactueel Column 14 november 2022 |
Dáárvoor geld vrijmaken heeft als voordeel dat je weet waar het geld heen gaat. Een ander voordeel is dat je vaste leerkrachten op een school ontlast en dat er letterlijk een praktijkwind met de laatste vakinformatie door scholen kan waaien. Er ontstaat een dynamiek tussen school en samenleving die in veel gevallen nog altijd ontbreekt.
Het voorstel voor de installatie van het bijvak ‘docentschap’ omvat de volgende punten.
- Elke officiële opleiding op mbo-hbo en wo-niveau in Nederland biedt vanaf het 2e of 3e leerjaar de mogelijkheid voor studenten tot het volgen van het bijvak ‘docentschap’ waarin de belangrijkste vaardigheden om les te geven in dat specifieke vak worden aangeboden.
- Het bijvak biedt lesonderdelen als: 1. Kennis van lesgeven 2. Overdracht van thema- of beroepskennis in het specifieke vak. 2. Begeleidingsvaardigheden en reflectie 4. Motiveren
- Het bijvak kan worden gegeven door docenten van de opleiding zelf i.c.m. docenten van docentopleidingen, praktijkopleiders etc.
- De tijdbesteding voor het bijvak kan een dagdeel eens per week zijn.
- Studenten kunnen beginnen met ervaring op te doen in de begeleiding bv eerstejaars.
- Een groot voordeel is dat het bijvak voor studenten verbreding, inzicht en verdieping biedt in hun ervaring met en kennis van hun eigen opleiding, zowel gezien vanuit het oogpunt als student, als van het werk van de docenten.
- Het voordeel om studenten in een bepaalde opleiding te laten kennismaken met docentschap strekt zich ook uit tot later, in hun eigen zelfstandig werk, bijvoorbeeld in de begeleiding van stagiaires.
- Voor het geven van het bijvak Docentschap kan men mogelijk gepensioneerde docenten interesseren en aantrekken om voor korte of langere duur een (deel van een) dagdeel les te geven.
- Essentieel is de structuur, inhoud en uitvoering van het bijvak heel serieus te nemen en er een kwaliteits-vak van te maken.
- Scholen in het po en vo die docenten zoeken
Foto: headway-unsplash