Vakkundig docentschap beroepsonderwijs - voor een duurzame samenleving

Ben C.jpg

Beste Inspectie, in het onderwijs biedt elk moment ‘opbrengsten’

14 jan 2020 | Column | Ben Claessens, hoofdredacteur

Het aangekondigde bezoek van de Inspectie is voor schoolteams – ongewild – toch een aanleiding tot stress. Alle hens aan dek. Waarom? Om te kunnen voldoen aan de wens van de Inspectie om ‘opbrengsten’ te tonen. Wat zijn dat, opbrengsten? Doorgaans wordt het gerelateerd aan resultaten, studiesucces, leerlijnen, enzovoort. Is daar iets mis mee? Nee. Ware het niet dat dit geen eenmalige presentatie zou moeten zijn, maar de realiteit van elke dag, overigens met alle sores die ook bij het alledaagse leven hoort. Vreugde en verdriet zeg maar. Maar de Inspectie komt niet voor verdriet, die komt voor succes, verbetering.

Een voorbeeld van de praktijk van alle dag. Een docente vertelde me onlangs het verhaal. Op een school is men druk met de implementatie van een nieuw leerlingvolgsysteem. Met de nodige hickups. Met het bezoek van de Inspectie in het vooruitzicht lopen de spanningen op. Hoe kun je de Inspectie opbrengsten laten zien op deze manier?

En tegelijk daarop vertelde de docente - met stralende ogen - dat leerlingen die dag, zoals elke week hadden gekookt en circa 50 bestellingen cq menu’s hadden verzorgd, voor docenten maar ook van medeleerlingen en ouders van leerlingen. Een prestatie van formaat. Alles moet kloppen - kennis, begeleiding, voedingsproducten, hygiene, service, tijdstip, samenwerking, schoonmaak enz. Opbrengst. Als je het hebt over opbrengst, hebben we het dan niet over deze praktijk? Over dit onderdeel van de veel bredere alledaagse praktijk van docenten, leerlingen en schoolstaf, van vervoerders, van het brede netwerk, van stagebegeleiders, externe medewerkers in zorg&veiligheid? Ligt niet dáár, in dat subtiele samenspel en netwerk van talloze toegewijde mensen, de opbrengst?

Het kan in ieder geval niet liggen in een gestresst bezoek waarin men tracht oneffenheden weg te poetsen waarbij docenten, begeleiders en directie zelf al te vaak vergeten dat ze heel goed weten waar hun opbrengst ligt. Namelijk in een ‘hi, hoe is het?’ op de gang, in een juf of mees die met een leerling meefietst naar een stageplek, in een docent die met ouders praat in verband met een bepaalde kwestie, in het samenwerken aan een project, een spreekbeurt van een leerling. En in het samenstellen van een maaltijd en, niet te vergeten, in de stralende blik van een trotse docente! 

 

 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies