Hoe ondersteun ik mijn kind bij efficiënt leren?

De opmars van artificiële intelligentie beïnvloedt niet alleen ons dagelijks leven, maar ook hoe kinderen leren en informatie verwerken. Terwijl scholen en technologie zich razendsnel aanpassen, blijven veel ouders met vragen zitten: Hoe ondersteun ik mijn kind bij efficiënt leren? Hoe voorkom ik afleiding en overprikkeling in een digitale wereld? Tommy Opgenhaffen biedt in workshops, masterclasses en boeken concrete inzichten en handvatten om kinderen effectief te begeleiden. Opgenhaffen is docent, coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren aan de Arteveldehogeschool (Gent), expert in leerstrategieën en opvoedkundig coach. Met jarenlange ervaring helpt hij ouders begrijpen hoe leren vandaag écht werkt – en hoe ze hun kinderen kunnen helpen het beste uit zichzelf te halen.

Stel je voor: een leerling van veertien komt gefrustreerd thuis. De toets is slecht gegaan, ondanks uren blokken. De ouders zitten met de handen in het haar. Ze willen helpen, maar hoe? Met Leren. Hoe? Zo! Voor ouders biedt auteur Tommy Opgenhaffen precies wat ouders vandaag nodig hebben: een heldere, wetenschappelijk onderbouwde en bijzonder praktische gids over hoe je als ouder het leertalent van je kind versterkt.

Dit boek is geschreven voor ouders van kinderen tussen 9 en 18 jaar, maar minstens even relevant voor iedereen in het beroepsonderwijs die met jongeren werkt. In heldere taal en met herkenbare voorbeelden legt Opgenhaffen uit waarom leren niet vanzelf gaat en hoe je jongeren kunt helpen om het beter aan te pakken. Zijn boodschap is tegelijk eenvoudig én krachtig: leren is geen kwestie van talent of magie, maar van inzicht, strategie en motivatie. En die kun je ontwikkelen.

Vier delen, één doel: leren versterken

Het boek is opgebouwd rond vier kernvragen die elke ouder zich vroeg of laat stelt:

  1. Waarom is leren soms zo lastig?
  2. Hoe werkt het brein van mijn kind eigenlijk?
  3. Hoe denkt mijn kind over leren en motivatie?
  4. Wat kan ik concreet doen om mijn kind beter te helpen studeren?

Elke vraag vormt de ingang tot een apart deel van het boek. Samen bouwen ze een stevig fundament van inzichten over zelfregulerend leren, breinontwikkeling, motivatie, stress, effectieve studeerstrategieën en het belang van goede leergewoontes. Daarbij maakt de auteur slim gebruik van kaders, samenvattingen en reflectievragen die ouders meteen op hun eigen situatie kunnen toepassen.

Wetenschap die werkt

Wat dit boek onderscheidt van andere boeken over ‘leren leren’, is de wetenschappelijke basis die helder en toegankelijk wordt uitgelegd. Het model van Zimmerman over zelfregulerend leren vormt de rode draad en wordt versterkt met inzichten uit de cognitieve psychologie en neurowetenschappen. Begrippen als executieve functies, groei-mindset of retrieval practice worden niet alleen benoemd, maar vertaald naar concrete opvoedpraktijken.

Dat is meteen ook de grootste kracht van het boek: theorie en praktijk gaan hand in hand. Zo wordt uitgelegd waarom herlezen en markeren minder doeltreffend zijn, en hoe zelftoetsing, spreiding en het stellen van vragen wel écht verschil maken. Ouders leren niet alleen wat werkt, maar ook waarom het werkt. En dat vergroot hun impact.

Voor ouders én onderwijsprofessionals

Hoewel het boek in eerste instantie voor ouders is geschreven, is het ook een must-read voor leraren, mentoren, studiecoaches en begeleiders in het beroepsonderwijs. Het biedt niet alleen inzichten over hoe jongeren leren, maar ook hoe je als volwassene een leerbevorderende context kunt creëren – thuis én op school.

Voor professionals die samenwerken met ouders, bijvoorbeeld in het mbo, biedt dit boek een ideaal vertrekpunt om het gesprek te voeren over leren, motivatie en studiekeuzes. Het benadrukt de gedeelde verantwoordelijkheid van school en thuis en reikt de taal aan om die brug te bouwen.

Een toolbox, geen toverformule

Opgenhaffen is realistisch: er is geen ‘one size fits all’-aanpak die elk kind automatisch helpt. Maar door het boek op te bouwen als een toolbox vol tips, inzichten en concrete acties, helpt hij ouders om een aanpak op maat te maken. Het kind staat centraal, met zijn of haar unieke sterktes, uitdagingen en leerstijl. Dat maakt het boek niet alleen inspirerend, maar ook toepasbaar.

Waarom dit boek niet mag ontbreken

In een tijd waarin het belang van zelfregulerend leren en motivatie hoger dan ooit op de onderwijsagenda staan, vult Leren. Hoe? Zo! Voor ouders een belangrijke leemte. Het slaat de brug tussen wetenschap en de dagelijkse praktijk van ouderschap en onderwijs, zonder te vervallen in simplificatie of ‘trucjes’. Dit is een boek dat ouders versterkt in hun rol als leerpartner van hun kind.

Kortom: een aanrader voor elke ouder, en verplichte lectuur voor onderwijsprofessionals die ouderbetrokkenheid en leerhouding écht serieus nemen.

Meer weten?

www.lerenhoezo.be

www.lannoocampus.be