Lijstjes

Ik kreeg van mensen vragen over de lijstjes die ik bijhoud van mijn studenten. Ik doe het alleen in het begin, na een tijdje ken ik mijn studenten wel. Maar tot die tijd helpen ze me nou eenmaal.

Anders:

 

Gewiebel/ gefrunnik/ stilte naast me.

“Is er iets?”

“Huh?”

“Ik merk dat je afgeleid bent”

“Oh.

Ja.

Dat..”

En dan komt het:

- gum gebruiken Jenny, student kan niet tegen doorkrassen

- som aan de ene kant, uitleg aan de andere kant. niet op dezelfde bladzijde

- alles recht en netjes > rechte lijnen

En ook nog:

- kan niet tegen de geur van mensen > lokaal luchten voordat student komt

- wiskundeschrift is te druk > niet vergeten: schriften met blanco papier kopen

- wil alleen potlood > kan niet tegen kleurtjes!

- wil niet alleen potlood, steun geven > gebruik wel kleurtjes!

- kan niet tegen bacteriën > Dettoldoekjes meenemen van huis

- geen geld voor ontbijt > extra boterham met pindakaas mee, anders zelf honger

- gaapt vaak > zuurstoftekort door verhoogde inspanning > raam openzetten als hij komt

- concentratie zakt weg na een half uur > glucose laag door hersenactiviteit > snoep meenemen van huis

Denk niet dat ze moeilijk zijn.

Hoe zou jij zelf zijn wanneer je superogen, superoren, een superneus of andere hersenplakjes zou hebben?

Denk niet dat ze moeilijk zijn.

Ze zijn zich echt wel bewust van hun lijstjes.

Maar totdat ze hun eigen copingsmechanismen hebben uitgevonden - iets wat voor hen werkt tegen de chronische stress en overprikkeling - totdat ze hun emoties en gedrag beter kunnen reguleren, tot die tijd is het een kleine moeite voor mij om me even aan te passen.

Dus ik smeer een extra boterham, gooi er snoep in, zet m’n raam open, koop gummen, wel kleurpennen, geen kleurpennen maar potloden, Dettoldoekjes, schriften met wit papier, en daarna hup in de leerstand lekker verder rekenen!

Jenny Li is Remedial Teacher Rekenen en Nederlands, en schrijft over haar ervaringen uit haar dagelijkse lespraktijk. Wat haar verwondert, opvalt en blij maakt.

Zadkine

Educatie | Robert Moor

Team RT-NT2 | Elena Breeman van Lente