Als hij niet naar mij toe kan komen, dan ga ik wel via zijn telefoon naar hem toe.
Ik zit nu in mijn derde week bij het RT-team van Zadkine, en mijn rooster loopt al aardig vol met RT-studenten. Afgelopen week was een week met pieken en dalen. Een piek was dat een van mijn studenten zijn schrift mee naar huis wilde nemen. Waarom? Je hebt deze week toch nog geen huiswerk. Maar ik wil het aan mijn ouders laten zien.
Eh. Waarom ook alweer?
Ik begreep niet echt wat hij zei, iets met blij en benieuwd. Verder geen samenhang en opbouw, precies zoals ik als ADHD’er soms ook zo blij kan zijn.
De ouders vonden trouwens de opmerking geweldig ‘dat ik je niet alleen truukjes leer om je rekenexamen te halen, maar dat ik stiekem ook wil dat je later je eigen hypotheekoffertes begrijpt en niet genaaid wordt door je boekhouder’.
(Ik wil oprecht dat mijn studenten geletterd en gecijferd worden, zodat ze later als actieve burgers zorgeloos kunnen meedraaien in onze maatschappij.)
Gisterenochtend had ik ook een dip, omdat een nieuwe RT-student het voor de 2e keer in drie lessen had laten afweten. Ziek. Ik geloof het niet en vermoed dat er meer aan de hand is, prive, waardoor de student niet komt opdagen.
‘Haal hem dan op’, zegt mijn jongste.
Ik kan toch niet zomaar bij iemand voor de deur staan?
Ja maar dat deed je vroeger ook, haalde je ze ook gewoon op*.
Ja, maar dat was anders, dat was nog TCR.
(Echt non-logica, ik weet het.)
(* faalangst, wilde voor de derde keer niet naar zijn rekenexamen, nood breekt wet, op de terugweg was hij heel dankbaar en opgelucht, kreeg nog een doos chocolaatjes van zijn moeder)
Ik besluit het te laten rusten en zet hem op absent.
Maar toch zit het me niet lekker.
Vandaag bedacht ik me, als hij niet naar mij toe kan komen, dan ga ik wel via zijn telefoon naar hem toe.
Ik vraag de oudste me te helpen met TikTok, want Jenny rekent is niet meer van deze tijd.
We nemen twee video’s op over verhoudingstabellen;
10 minuten kan echt niet mam
Kan niet korter, ik heb gewoon heel veel te vertellen
Je moet echt sneller praten mam
Kan niet, want mijn studenten hebben allemaal dyscalculie, ADHD, OCD, of alledrie
; en dan stuur ik de link naar al mijn studenten, want anders valt het op dat ik hem doorheb.
Elke week zit hij dus toch nog in mijn les, want RT Jenny is net live gegaan.
Zadkine
Educatie | Robert Moor
Team RT-NT2 | Elena Breeman van Lente
hashtag#mbo hashtag#onderwijs hashtag#rekenen




