Platform Profiel Actueel

flyersattavoorkant-(1)-web.jpg

Vermindering schooluitval met een goed getrainde peercoach uit mbo of hbo

28 dec 2015 | Nieuws

MySchoolCoachzz is een project in Amsterdam Noord waarin jongeren tussen 12 en 17 gecoacht worden door jongeren tussen de 17 en 24 jaar. Dit gebeurt op vrijwillige basis. De doelgroep jongeren die hiervoor in aanmerking komen willen graag met wat extra begeleiding aan hun toekomst werken en gecoacht worden. Zij willen hun opleiding en/of betere cijfers halen, overgaan dit jaar, meer zelfvertrouwen krijgen etc. In dit project is gekozen voor de peer to peer aanpak, Peer Assisted Learning (PAL). Door het kleine leeftijdsverschil met de leerlingen fungeren de peercoaches als rolmodel en vertrouwenspersoon. Een aantal van de peercoaches zijn ervaringsdeskundige vanuit hun verleden. Voor veel leerlingen is dat een belangrijke factor om iemand te kunnen vertrouwen.

DOCK leidt de peercoaches op in de oplossingsgerichte methodiek. Bij oplossingsgericht coachen wordt wel over problemen gesproken, maar zoeken de coaches niet intensief naar de oorzaken hiervan. In plaats daarvan helpen zij de leerling, door middel van vragen te stellen, de gewenste situatie helder te krijgen. Door vervolgens te zoeken naar wat in het verleden al effectief heeft gewerkt, doen leerlingen concrete ideeën op om stapjes vooruit te zetten. We kijken dus naar wat goed gaat. Er wordt gezocht naar hulpbronnen bij de leerling zelf en binnen het eigen netwerk. Het doel is dat de leerling zoveel mogelijk in staat is zijn eigen problemen op te lossen. Hiermee wordt de zelfredzaamheid vergroot.

De peercoach geeft de leerling vertrouwen en coacht hem/haar om zelf de regie in handen te nemen. Samen achterhalen zij de talenten en kwaliteiten. Daarnaast bespreken ze de veranderwensen van de leerling waar concrete doelen aan worden gehangen.In dit project is gekozen voor de peer to peer aanpak, Peer Assisted Learning (PAL). Door het kleine leeftijdsverschil met de leerlingen fungeren de peercoaches als rolmodel en vertrouwenspersoon. Een aantal van de peercoaches zijn ervaringsdeskundige vanuit hun verleden. Voor veel leerlingen is dat een belangrijke factor om iemand te kunnen vertrouwen.

Over hun visie schrijft de organisatie: Als jongere bevind je je in een belangrijke fase van je leven; je lichaam verandert, je wordt zelfstandig, de relatie met je ouders verandert, vriendschappen veranderen en je moet keuzes maken met betrekking tot je opleiding en beroep. Je bent volwassen aan het worden. Dit proces van volwassen worden gaat niet altijd vlekkeloos, het zorgt soms voor problemen op school, thuis, op je werk en op straat.

Wij als jongerenwerkers van DOCK zijn allemaal jong geweest (sommige jongerenwerkers puberen nog steeds!) en weten dus wat je meemaakt. Daarom willen we je ook helpen in dit proces. Je zult je nu afvragen wat wij dan precies voor je kunnen doen. Dat zullen we je uitleggen.

Wij bieden activiteiten aan in onze jongerencentra. Maar dit doen we niet zomaar, wij willen graag van jou horen wat je wilt doen. Wij vinden het belangrijk dat jij aangeeft wat je wilt en dat je betrokken bent bij de ontwikkeling van onze activiteiten. Jij bent namelijk mede-eigenaar van het jongerencentrum!

In onze jongerencentra willen wij jou de ruimte bieden om te ontdekken wie je bent en welke talenten en waardevolle eigenschappen je in huis hebt. Wij van DOCK geloven namelijk dat iedere jongere een talent heeft!

In je vrije tijd kun je je volop vermaken bij ons, want wij bieden je verschillende soorten activiteiten aan. We hebben activiteiten waarbij je relaxed je vrienden kunt ontmoeten en spelletjes kunt spelen, activiteiten waarin je aan de slag kunt met projecten (graffitispuiten, muziek maken, koken, mode enz.) en activiteiten waarbij je veel kunt leren over een bepaald onderwerp. Bij dit laatste kun je denken aan onderwerpen als liefde, beroepen, criminaliteit, seks, drank, drugs, wonen enz.

 

 
 

 
Meer over
 
Autonomie-ondersteuning kan studiemotivatie bevord
8 feb 2016

Autonomie-ondersteuning kan studiemotivatie bevorderen

Autonomie-ondersteuning kan studiemotivatie bevorderen
DSC_0127.jpg
28 jan 2016

Onderwijs Zorg Centrum (OZC) Odijk wil schooluitval voorkomen

Onderwijs Zorg Centrum (OZC) Odijk wil schooluitval voorkomen

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies