Jasper van Dijk (SP) stelt Kamervragen en luidt hiermee de noodklok over het schrappen van de Entree-XL opleiding voor moelijk lerenden aan het ROC Midden Nederland. De opleiding haalt goede resultaten, leerlingen behalen hiermee een MBO diploma en vinden een baan, ouders zijn enorm tevreden en ook de MBO raad is lovend over deze opleiding. Toch staat het ROC Midden Nederland op het punt om samen met de gemeente Utrecht deze goed lopende opleiding te schrappen. Jasper van Dijk vindt dat het ROC Midden Nederland hiermee zijn verantwoordelijkheid ontloopt en vraagt de minister om bij het ROC en de gemeente Utrecht aan te dringen om deze opleiding te behouden.
De SP is overtuigd van het nut en de noodzaak van deze opleiding en probeert deze voor de regio te behouden. Eerder dit jaar stelde het Utrechtse SP-raadslid Vincent Wijlhuizen al vragen aan de wethouder over de te schrappen opleiding. “Door het mogelijk laten verdwijnen van deze opleiding laat de gemeente Utrecht deze kwetsbare jongeren in de kou staan.”, aldus Wijlhuizen.
In de brief die op 6 oktober jl. aan de Tweede Kamer gestuurd werd, noemt de MBO Raad deze zeer succesvolle Entree-XL opleiding aan het ROC Midden Nederland als een van de goede voorbeelden van MBO opleidingen voor kwetsbare en lastige jongeren. Wijlhuizen: ”Het mogelijk schrappen van deze opleiding is een ramp voor de moeilijk lerenden in de regio Utrecht. Juist hier krijgen ze de aandacht die ze nodig hebben en worden ze voorbereid op een volwaardige baan. Ik ben blij dat de MBO Raad, net zoals de landelijke cliëntenraad al eerder deed, ook achter deze opleiding gaat staan.”
Minister Bussemaker van OCW heeft zich in een brief van 7 oktober jl ook al uitgesproken tegen het weigeren van kwetsbare en lastige jongeren binnen MBO onderwijs. Ze stelt dat er voldoende middelen en mogelijkheden zijn om hen een plek te bieden binnen het MBO onderwijs. Bussemaker:” Wanneer instellingen jongeren voor opleidingen zouden weigeren op basis van het feit dat ze extra ondersteuning nodig hebben, vind ik dat onaanvaardbaar. Het is ook niet nodig. Het stelsel van bekostiging, beloning en beoordeling geeft daar in principe geen aanleiding toe. Bovendien is er veel geld beschikbaar voor de ondersteuning van leerlingen.”