Een Gezonde School stimuleert op integrale en structurele manier de gezondheid van studenten en medewerkers en legt dit vast in haar beleid
MBO Amersfoort wil een Gezonde School zijn omdat dit past in haar missie om jonge mensen een opstap te bieden naar een volwaardige rol in de maatschappij. Het op gestructureerde wijze werken aan de gezondheidsbevordering van studenten is niet alleen goed voor hun welbevinden, het verbetert ook schoolprestaties en biedt ze een betere basis voor hun verdere (professionele) ontwikkeling.
MBO Amersfoort onderschrijft de doelen geformuleerd in de Onderwijsagenda Sport, bewegen en Gezonde Leefstijl en neemt in de realisatie hiervan haar verantwoordelijkheid. MBO Amersfoort heeft de keuze gemaakt om zich gedurende langere tijd te richten op de twee Gezonde School thema’s: voeding en sport.
Beweegpilot
Om ervaring op te doen, is MBO Amersfoort een pilot sportprogramma voor de eerstejaars BOL-studenten in september 2014 gestart. Meer dan 250 studenten van Helpende Zorg en Welzijn (HZW) niveau 2, Entreeopleiding, I4U, Economie niveau2 en Welzijn niveau 3&4 zijn in blok 1 en 2 in beweging gekomen.
Naast bewegingsactiviteiten onder begeleiding van eigen opleidingsdocenten verzorgden Sportacademie docenten en -studenten op Sportpark Bokkeduinen met succes een divers wekelijks aanbod voor de deelnemers aan de beweegpilot.
Helpende Zorg en Welzijn
Zo hebben tijdens de eerste periode van het schooljaar vijf eerstejaars klassen HZW de leerlijn Spel & Bewegen op de Bokkeduinen gevolgd. Iedere week hadden de klassen vier lesuren van Sportacademiestudenten les. De HZW studenten werden begeleid door Manja Ragetli en de begeleiding van Sportacademie studenten was in handen van Okke Looijen.
Win – winsituatie
Door de beweegpilot hebben de HZW studenten iedere week bewegen op het rooster, goed voor hun lijf en conditie. Daarnaast was ook een meerwaarde dat de klassen op een andere manier elkaar leren kennen. Voor de Sportacademie studenten was het een goed leermoment om aan leeftijdsgenoten (niet uit hun eigen groep) les te geven. Voor hen was de grote uitdaging ‘hoe betrek ik de hele groep bij het spel’ en ‘hoe blijf ik hen motiveren’. In het begin was het lastig, maar door de ervaring en ons ging het steeds beter.
Aandachtspunten
De pilot gaf ook een aantal aandachtspunten zoals:
- het regelen van een vervangende opdracht voor zieke studenten en studenten die niet komen opdagen
- een alternatief aanbieden voor studenten die niet mee kunnen doen
- studenten moeten sportkleding dragen
- vooraf de regels van Bokkenduinen met de studenten doornemen
- afstemming met conciërges en beveiliging over de grootte van de groep
Studenten
Wekelijks was een hoge opkomst van HZW studenten op Bokkeduinen aanwezig. Studenten vonden de gymlessen leuk. ‘Ik vond het leuk om te doen want ik heb mijn conditie verbeterd’’ ‘Ik vond het heel leuk om op Bokkenduinen te sporten al kon ik niet met alles mee doen vanwege mijn duim”, ‘’Ik vond het sporten wel leuk om te doen om dat je steeds verschillende spellen deed. De studenten legde alles ook goed uit”, “Ik zou graag willen dat we het nog hadden”, “Wat ik vooral leuk vond is dat ze klassen tegen elkaar trefbal lieten spelen, ook vind ik het goed van ze dat ze zelf ook mee spelen”, “Ik vond het sporten bij de Bokkeduinen erg leuk en leerzaam. Het was weer eens wat anders dan elke dag les volgen. We deden leuke dingen en hebben nieuwe dingen geleerd”
De HZW studenten gaven de Sportacademie studenten ook nog tips. ‘Misschien voor de volgende keer wat meer verschillende activiteiten. Nu was het elke week vaak voetballen of basketbal en van die sporten. Misschien wat meer afwisseling? ‘’Tips voor de jongens die de sportopleiding volgen: Als je een mentor of een begeleider wilt zijn, gedraag je netjes! Kijk niet te veel naar de meisjes. Respect staat voor”, ‘’Een paar leerlingen vond ik zeer onprofessioneel. Ze waren soms tijdens de les met elkaar aan het klooien en waren weinig met ons bezig, maar dat is een leerpunt naar hun toe. Daarentegen vond ik sommige leerlingen van de Bokkeduinen wel goed les geven en je kon zien dat ze daarin serieus waren”, ‘’Wat ik jammer vond is, dat ze te makkelijk deden over het niet mee doen van leerlingen, je kon snel iets verzinnen om niet mee te doen dan was je wel aanwezig en je hoefde je in die twee uur tijd alleen maar aan te kant met je vriendinnen zitten’
De begeleidende docenten van HZW en Sportacademie gaven de beweegpilot een dikke 8 en doen volgend schooljaar graag weer mee.
Bron: MBO Amersfoort