Vakkundig docentschap beroepsonderwijs - voor een duurzame en menswaardige samenleving

denk x.jpg

De weg naar een gezonde en eerlijke digitale samenleving kent stevige hobbels

24 nov 2019 | Column | Ben Claessens, hoofdredacteur

Sinds 2006 vindt er ieder jaar tussen augustus en december een Nationale DenkTank plaats over een actueel maatschappelijk probleem. De jaarlijkse onderzoeksthema’s vallen binnen de categorieën ‘zorg & gezondheid’, ‘leren & onderwijs’, ‘duurzaamheid’ en ‘sociale innovatie’. Het thema van de Nationale DenkTank 2019 is: “Hoe realiseren we een digitale samenleving, die gezond, weerbaar, inclusief en eerlijk is?”

Newcom heeft de DenkTank mogen ondersteunen met het onderzoek onder 871 respondenten (afspiegeling van de Nederlandse bevolking).  Daarnaast heeft de DenkTank gesprekken gevoerd met ervaringsdeskundigen, hoogleraren en experts en zijn verschillende onderzoeksrapporten bestudeerd.

De uitkomsten tonen flinke knelpunten in een digitale samenleving:

  1. Niet iedereen is digitaal zelfredzaam: Bijna 800.000 Nederlanders profiteert niet mee van de positieve effecten van onze digitaliserende maatschappij. Dit kan gaan om mensen die moeite hebben met digitale vaardigheden, maar ook mensen met een handicap of fysieke beperking. Daarbovenop zijn nog eens 3 miljoen Nederlanders niet digitaal vaardig en heeft 90% van deze mensen dit niet in de gaten.
  2. Mentale gezondheid onder druk: Maar liefst driekwart (73%) van de internetgebruikers is zich niet bewust van de gevolgen van veelvuldig online zijn voor de mentale gezondheid, terwijl prestatie- en vergelijkingsdrang een toenemend probleem zijn voor de mentale gezondheid van internetgebruikers.
  3. Ondermijning persoonlijke autonomie en privacy:  Internetgebruikers hebben op dit moment geen eigen regie bij het uitwisselen van persoonlijke data, waardoor persoonlijke autonomie en privacy worden ondermijnd. Internetgebruikers zijn geen eigenaar van hun data en grote bedrijven als Google en Facebook kunnen deze data doorverkopen aan databrokers. Hierdoor is het als internetgebruiker onduidelijk wie jouw data bezit. Het opvallende is dat 69% van de Nederlanders grote waarde hecht aan hun privacy en 70% is bang voor misbruik van hun persoonsgegevens, maar dat zij vervolgens weinig actie ondernemen om hun online privacy te beschermen. Hierdoor ontstaat een ‘privacyparadox’.

De Nationale DenkTank 2019 wordt dit jaar ondersteund door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Fonds SGS, SIDN Fonds, Alles is Gezondheid en JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht).

Vier maanden lang werken de deelnemers intensief samen onder begeleiding van McKinsey & Company en met vele andere partners. Door interviews, enquêtes, literatuuronderzoek en discussies met ingewijden brengen ze de grootste knelpunten van het jaarthema scherp in beeld. Aansluitend werken de deelnemers praktische oplossingen uit in een eindrapport en presenteren dit op een grote slotbijeenkomst. Al tijdens het uitwerken hiervan worden er verbindingen gemaakt met organisaties die de ideeën kunnen implementeren. Onderzoeksbureau Newcom is een structurele partner van de Nationale DenkTank, net als McKinsey&Company, Kennedy Van der Laan, het Elise Mathilde Fonds, de KHMW, Andersson Elffers Felix, de Issuemakers, Draad, THNK, Stichting W&M, het Europees Instituut De Baak en de universiteiten UvA, VU, Erasmus Universiteit Rotterdam en Universiteit Leiden. Voor meer informatie kijk op www.nationale-denktank.nl en op www.ndt19.nl

 

 
Meer over
 
4 nov 2019

Gaming en social media bieden wat de samenleving onvoldoende biedt - (zelf)erkenning

Gaming en social media bieden wat de samenleving onvoldoende biedt - (zelf)erkenning

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies