De laatste jaren is het achterblijvende studiesucces van jongens een hot item in het (inter)nationale onderwijsdebat. Onderzoek naar prestatieverschillen tussen jongens en meisjes heeft zich tot dusverre echter vooral gericht op het primair en voortgezet onderwijs. Een belangrijke algemene verklaring van het huidige studiesucces van meisjes zou liggen in de aanname dat meisjes beter in staat zijn dan jongens te presteren in de momenteel vigerende studentgerichte leeromgevingen. Dit, omdat in deze leeromgevingen veel aandacht wordt geschonken aan vaardigheden waarin meisjes van nature beter zouden zijn zoals zelfstandig werken, samenwerken en plannen. Maar hoe zit het eigenlijk met prestatieverschillen tussen jongens en meisjes in het mbo? Het mbo heeft in de laatste jaren tenslotte ook een transitie ondergaan naar een meer studentgerichte leeromgeving in de vorm van het competentiegerichte onderwijs (cgo). Het huidige onderzoek wijst uit dat ook in het mbo, jongens het slechter zijn gaan doen dan meisjes, na de overgang naar het cgo. We doen praktische suggesties voor hoe mbo-instellingen hier het best mee kunnen omgaan.
Klik hier voor het hele artikel