Platform Profiel Actueel

219.jpg
Deel dit AO-boekje met anderen

Ijzeren dictators

Auteur
AO NR. 219
ISBN
JAAR 1948
Categorie Land- en volkenkunde

Samenvatting

Vacantie. Drommen mensen verdringen elkaar op de perrons van de Spoorwegen. Een uur vroeger dan noodzakelijk is zijn we op het station aanwezig, om toch vooral een zitplaatsje te kunnen veroveren in de trein die straks binnenrolt. Koffers en rugzakken versperren de weg als we nog wat heen en weer willen kuieren. Hier een uitgelaten stemming om het mooie weer, dat toch nog gekomen is, daar gemopper over de hitte die ons kwelt, omdat we vest en boordje toch nog willen dragen tot we in het vacantie-oord aangekomen zijn. Reizigers, die de bekende vacantiecentra in ons land opzoeken: de Veluwe, de Friese meren, het strand van Petten tot Oostvoorne.
Het geroezemoes wordt plotseling overstemd door de stationsomroeper: „Om 9 uur 5 vertrekt een extra trein in de richting Apeldoorn van het tweede perron".
Er komt beweging in de massa, die zich in alle hoeken en gaten, in de restauraties, op de banken of op de vrachtwagentjes had geinstalleerd. Gedrang op de trappen om het eerste op het aangekondigde perron te komen. Eindelijk, we zitten, staan of hangen, maar we rijden, een half uur vroeger dan we verwacht hadden. Service van de Spoorwegen! Amersfoort in zicht, de snelheid wordt vertraagd en nog voor we het station bereikt hebben, staat de trein met een schok stil. We steken onze hoof den buiten het couperaam: Onveilig signaall
Twee, drie, vier minuten, zo, dat geeft tenminste weer reden tot mopperen en we begrijpen maar niet waarom ze dat signaal nu maar niet op ,,veilig" zetten. ,,Wat heb je nou aan een vroege extra-trein als ze je toch laten wachten?" Kijkt u maar naar het devies van de Spoorwegen: Veilig, vlug, voordelig. Veilig als nummer een. En omdat we begrijpen dat u het waarom van dat wachten weten wilt en dat u toch ook wel interesse zult hebben voor al die bekende, maar toch vreemde tekens op de stations en langs de banen, wendden we ons tot de Spoorwegen. Daar vernamen we bovendien dat er over de veiligheidsmaatregelen veel te zeggen valt in verband met nieuwe systemen, die sedert kort worden toegepast en voor een deel nog zullen worden uitgevoerd. De hee A. de Vrries, werktuigkundig ambtenaar, vertelt u. hier over de veiligheid bij de Spoorwegen, over die machtige ijzeren dictators, die onze voertuigen een onverbiddelijk halt toeroepen als het nodig is.

Inhoudsopgave

Poetins Rusland
Poetins Rusland
3028 | € 7,50
Poetins Rusland - Frank Heinen
Leven in vrijheid
3013.jpg
3013
Leven in vrijheid - Ben Claessens

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies