Page 6 -
P. 6

Rijksbeleid







        Op weg naar een





        meestertitel













          Talentvolle jongeren met een mbo-diploma tot       gevallen wordt deze branchemeestertitel gebruikt als hoogste
          excellente ambachtslieden opleiden en hen na       erkenning van vakmanschap, gebaseerd op jarenlange erva-
          hun  studie  de  kans  geven  in  de  praktijk  een   ring, excellent presteren, het volgen van een extra opleiding
          meestertitel te behalen. Deze opleidingsroute      en het doen van een proeve van bekwaamheid. Een meester-
          volgens het eeuwenoude meester-gezelprincipe       schapstitel is mogelijk in alle ambachtelijke sectoren. Onder
          wordt nu al gebruikt bij goud- en zilversmeden,    andere Cibap, Media College, het Hout- en Meubileringscollege
          gastheren,  schoorsteenvegers  en  stukadoors.     en St. Lucas hebben aangegeven aan de slag te willen gaan met
          Minister Jet Bussemaker wil dit principe uitbrei-  deze formule bij een aantal nieuwe beroepen in de creatieve
          den naar andere branches. De afgelopen tijd zijn   industrie zoals game design en communitymanager, restaura-
          belangrijke stappen gezet om de invoering van      tie meubelmaker en 2D/3D design.
          meestertitel mogelijk te maken. Het gebruik van
          de meestertitel komt zo ook voor andere bran-      Brede steun
          ches steeds dichterbij.                            Het  traject  naar  een meestertitel  kan  stimulerend werken. Te
                                                             denken valt aan het verbeteren van het imago van het vak (goe-
          Audrey Wei-Yun en Ben Claessens                    de voorbeelden en ambassadeurs), het doorgeven van vakkennis
                                                             aan een volgende generatie vakmensen in het onderwijs, het sti-
          Amnon  Owed  houdt  zich  vanuit  het  ministerie  bezig  met  de   muleren van persoonlijke ontwikkeling van vakmensen en het
          beleidsontwikkeling rond de meester-gezel route: ‘We spreken   bevorderen van het streven naar excellentie. Een meesterschaps-
          in feite over een tweesporenbeleid: excellentie in het mbo en   titel kan inzet en ambitie ontwikkelen, stimuleren en erkennen.
          daarna de meester-gezelroute. Er zijn overeenkomsten tussen
          beide sporen maar ook verschillen en hoe dan ook zullen ze
          moeten voldoen aan moderne eisen. Het mbo leidt in beginsel   Een meesterschapstitel
          op tot beginnend beroepsbeoefenaar. Om meester te kunnen        is mogelijk in alle
          worden genoemd is een jarenlange ervaring in de branche no-
          dig. Het is een professionele standaard voor prestaties in het   ambachtelijke sectoren
          vak. Het is daarom de verantwoordelijkheid van de branches
          om na het mbo eventueel te werken met een meestertitel.’
            Op dit moment zijn er nog niet veel meestertitels. De meeste   VNO-NCW staat achter het ontwikkelen van meester-gezel
          bevinden zich op het terrein van de horeca, zoals bijvoorbeeld   routes.  Voorzitter Michaël van Straalen van MKB-Nederland:
          meesterkok, wijnmeester, gastheer en patisserie. In de meeste   ‘Met een jaaromzet van 110 miljard euro is de ambachtssector
                                                             de smeerolie van de Nederlandse economie en de samenleving.
                                                             De meestertitel laat zien dat vakwerk, ‘ambachten’, serieus wor-
           Gilden en ambachten                               den genomen en worden erkend als ruggengraat van onze eco-
           In heel Europa functioneerden gilden en ambachten vanaf   nomie. We hebben ze ook hard nodig. Stel je voor dat je geen
           de middeleeuwen tot eind 18e eeuw op grote schaal om   sleutelmaker meer kunt vinden of een onderhoudsmonteur voor
           kennis en ervaring uit te wisselen en de belangen van de   je centrale verwarming.’ Eerder pleitte de Sociaal-Economische
           leden te behartigen. Nieuwe gildeleden werden opgeleid in   Raad al voor bredere invoering van de meestertitel.
           het vak. Na een gedegen opleiding kon een leerling erkend
           worden als vakman met de titel gezel en uiteindelijk, na   Excellentie programma
           een gilde- of meesterproef, de titel ‘meester’ verkrijgen.   De uitbreiding van de meester-gezelroute naar nieuwe mbo-
                                                             opleidingen maakt onderdeel uit van een breder excellen-



       6                                                                                       PROFIEL  NUMMER  8
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11