Cibap vakschool in Zwolle wil talentvolle studenten alle kansen geven zichzelf meesterlijk te ontwikkelen. Samen met Sint Lucas uit Boxtel, Hout en Meubileringscollege in Amsterdam en Rotterdam en het Mediacollege uit Amsterdam heeft de vakschool een plan ontwikkeld om een excellentieroute te realiseren die leidt tot meesterschap. Iedere school heeft daarbij een eigen opleiding voor ogen. De vier scholen bereiden de routes voor, waarna alle mbo-instellingen de ontwikkelde opzet kunnen overnemen.
OCW
In de novemberuitgave van Vakblad Profiel wordt het opleidingstraject meester-gezel in een gezamenlijk artikel van het ministerie van OCW en Profiel beschreven. Amnon Owed houdt zich vanuit het ministerie bezig met de beleidsontwikkeling rond de meester-gezel route: ‘We spreken in feite over een tweesporenbeleid: excellentie in het mbo en daarna de meester-gezelroute. Er zijn overeenkomsten tussen beide sporen maar ook verschillen en hoe dan ook zullen ze moeten voldoen aan moderne eisen. Het mbo leidt in beginsel op tot beginnend beroepsbeoefenaar. Om meester te kunnen worden genoemd is een jarenlange ervaring in de branche nodig. Het is een professionele standaard voor prestaties in het vak. Het is daarom de verantwoordelijkheid van de branchesom na het mbo te werken met een meestertitel.’
Cibap
Een meestertitel krijgt de student pas nadat er intensief en een langere tijd is gewerkt aan het vakmanschap. Zo was het al in oude tijden en dat geldt nog steeds. Daarom is bijvoorbeeld de route van een meester-restauratieschilder, zoals het Cibap die gaat aanbieden, langer dan de vier jaren dat een student op het Cibap verblijft om een mbo-niveau 4 diploma te behalen. Het begint met het scouten en vaststellen van de potenties van de student. Dat betreft niet alleen het aanwezige talent voor het vakgebied, maar ook de motivatie en de discipline om alles uit dat talent te halen en zich dus maximaal in te zetten om uiteindelijk een excellent beroepsbeoefenaar te worden. Al tijdens de studie krijgen de studenten een fors aantal uren extra begeleiding en verdieping van de lesstof aangeboden. Zowel eigen masterdocenten als experts vanuit het beroepenveld worden daarbij ingeschakeld. Na het behalen van het diploma ontvangt de student(e) vervolgens een ‘scholarship’, waarbij hij/zij de gelegenheid krijgt om in het werkveld de meesterschapsroute voort te zetten. Onder begeleiding van professionals en gedurende het werk, blijft de student(e) zich verder ontwikkelen tot hij/zij in staat is een meesterproef af te leggen. Die proef wordt beoordeeld door deskundigen uit het vakgebied en biedt hen uiteindelijk, bij goed gevolg, een titel Meester Restauratieschilder. Cibap wil in 2016 met deze route starten.
Voor meer informatie, zie de novemberuitgave van Vakblad Profiel.