Wat kan een onderwijsorganisatie doen om het geluk van leerlingen of studenten te bevorderen? Dat is de vraag die centraal staat tijdens de masterclass ‘Onderwijs en Geluk’ die de Erasmus Universiteit Rotterdam op 13 en 14 december voor het eerst organiseert. ‘Geluk is niet soft en poezelig’, aldus Akshaya de Groot, programmaleider van de masterclass. ‘Juist onderwijsgevenden zouden dit soort vooroordelen moeten doorprikken. Het gaat om levensvaardigheden, die je helpen te zien wat echt de moeite waard is in het leven en je wapenen bij tegenslag.’
‘Onderzoek wijst uit dat geluk en emotioneel welzijn op jonge leeftijd de beste garantie zijn voor geluk en vaak ook succes op latere leeftijd’, vervolgt De Groot die de programmaleiding deelt met ‘geluksprofessor’, prof.dr. Ruut Veenhoven. ‘Scholen kunnen hun leerlingen pas echt gelukkiger maken, én met ongelukkige gevoelens leren omgaan, wanneer ze daar specifiek aandacht aan besteden.’
De masterclass is een vervolg op de succesvolle Executive Programs ‘Het Rendement van Geluk’ en ‘Sturen op Geluk in het Publieke Domein’ van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De masterclass is specifiek ontwikkeld voor leidinggevenden en professionals vanuit het onderwijs, die gefundeerd meer van geluk willen weten om het praktisch in hun onderwijsprogramma of onderwijsbeleid in te zetten. Van basisonderwijs tot en met universiteit én de lerarenopleiding. De twee dagen worden voor € 1500,- aangeboden.
De Masterclass ‘Onderwijs en Geluk’ wordt georganiseerd door de Erasmus School of Accounting & Assurance en vindt plaats op dinsdag 13 en woensdag 14 december 2016 in Amersfoort in Nederland. Op beide dagen vindt een intensief programma plaats van 9.30 tot en met 15.30 uur. Meer informatie en inschrijven via: http://www.eur.nl/esaa/masterclasses/masterclass_onderwijs_en_geluk/
Programmaleiding
Akshaya de Groot
De Groot is geluksdeskundige, onderwijssocioloog, wetenschapsjournalist en auteur van o.a. ‘Geluk voor Kamerleden’. Gaf les in maatschappijleer (didactiek), yoga en filosofie van geluk. Was betrokken bij onderwijsinnovatie rond geluk aan universiteit, hogeschool en in voortgezet onderwijs, evenals verandertrajecten in andere organisaties.
Ruut Veenhoven
Professor Veenhoven is socioloog en emeritus-professor aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met als leeropdracht ‘sociale condities voor menselijk geluk’. Vanwege zijn rol als voortrekker in het internationale onderzoek naar geluk staat hij bekend als ‘de geluksprofessor’. Daarbij deed hij ook onderzoek naar de invloed van onderwijs op geluk. Hij is beheerder van de ‘World Database of Happiness’ en hoofdredacteur van de ‘Journal of Happiness Studies’.
Foto: EUR