In 2013 steeg de winkelleegstand in ons land voor het zevende jaar op rij, zo blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Locatus. Landelijk gezien liep het aantal leegstaande winkelpanden in de binnenstad
op tot 15.000, een stijging van 6,4 naar 6,9%. In sommige steden, zoals Schiedam, Geleen en Hengelo, staat zo’n 20% van de panden leeg.
Het te royale aanbod aan winkels is de doodsteek voor detailhandelaren. Experts zeggen dat leegstand in de binnenstad op zich geen probleem hoeft te zijn, totdat het structureel wordt. En dat is in ons land steeds meer de realiteit; begin 2014 was 30% van de winkelleegstand structureel, dat wil zeggen langer dan drie jaar. Zo ontstaat verloedering en krijgt de omgeving een naargeestige sfeer. De kans dat een nieuw bedrijf zich er vestigt neemt alleen maar af. Dat is des te vervelender, omdat een drukbezocht stadscentrum de smeerolie voor
de samenleving vormt. Immers: de binnenstad is een van de plekken waar we elkaar nog in levende lijve ontmoeten. Terwijl steeds meer voorzieningen slecht toegankelijk zijn voor ouderen, ouders druk zijn
met het balanceren van werk en gezin en de jeugd liever online vertoeft, komen we elkaar steeds minder tegen. Het is een hoogst actueel onderwerp.
Daarom kijken we in dit boekje naar de oorzaken van het binnenstadprobleem om vervolgens het gesprek over mogelijke oplossingen aan te zwengelen.
Inhoudsopgave
4 De oorzaken van leegstand
4 Economische stagnatie
5 Digitalisering van de samenleving
7 Demografische ontwikkelingen
8 De tijdsbesteding van consumenten
10 Ooit werd er in de binnenstad gewoond en gewerkt
11 Zo redden we de binnenstad
22 Er valt nog zoveel te beleven