In dit nummer
Niemand van school zonder diploma
In vijf edities van Vakblad Profiel komen docenten en managers uit het mbo dit voorjaar aan bod over de Kwaliteitsafspraken 2015-2018, meer in het bijzonder hoe zij werken aan kwaliteit in hun werk. Vakblad Profiel en de projectgroep Kwaliteitsafspraken 2015-2018, directie MBO van het ministerie van OCW werken hiervoor samen.
Veilige leeromgeving: Kennen en gekend worden
In welke mate zijn mbo-docenten in staat een leeromgeving te scheppen waarin leerlingen zich geaccepteerd voelen binnen een groep en gekend en (h)erkend worden door docenten? Uit het onderzoek Preventie in de Keten blijkt dat de randvoorwaarden waarbinnen mbo-docenten een veilige leeromgeving moeten bieden bepaald niet gunstig zijn. Niet elke leraar onderschrijft ook de pedagogische opdracht die het onderwijs heeft.
Felix Guérain, illustrator en stagebegeleider
Een kleine vijftig jaar geleden klopte Felix Guérain aan bij een ontwerpstudio. Of ze hem het vak wilden leren. ‘Nee,’ was het antwoord. ‘We leiden de concurrentie niet op.’ Anno 2015 is Felix een veelgevraagd illustrator én mentor van een groep jonge stagiairs. ‘Als oude brontosaurus is het mijn taak jonge mensen omhoog te stuwen.’
'Human touch' in het onderwijs
Hoe kunnen we in het beroepsonderwijs meer tegemoet komen aan individuele interesses en talenten van leerlingen? En wat betekent dit voor de ontplooiing van talente van docenten? Allerlei instrumenten zijn voorhanden: Leermethodes, examens, ict, opleidingsfaciliteiten voor docenten. Komen we met deze randvoorwaarden ook echt dichter bij het ideaalbeeld van professionals en beleidsmakers? De essentie blijft het onderwijsproces zelf, met ‘human touch’ als kern.