Platform Profielactueel
Themadag Profiel: De kracht van het onderwijs als

Themadag Profiel: De kracht van het onderwijs als cruciale, verbindende omgeving

22 mrt 2016 | Nieuws

Democratie, gemeenschap en samenhorigheid, met inbegrip van verschillen van meningen en standpunten zijn niet vanzelfsprekend. Het onderwijs laat leerlingen hiermee kennis maken en wijst hen op hun verantwoordelijkheden daarin. Daarmee zorgt het onderwijs, naast de opvoeders, als geen ander voor een basis in de levenshouding die doorwerkt en van grote invloed is op het latere leven.

Op donderdag 26 mei a.s. organiseert Profiel van 10.00-15.00 uur in Leerhotel Het Klooster (Hubertuszaal) in Amersfoort een dag in het teken van de onmisbare en onderschatte functie van het onderwijs (mbo) als verbindende omgeving.

Het betreft deze dag niet alleen de zorg rond de toeleiding van de leerling naar een zelfstandige rol in de samenleving. Onderwijs vervult een centrale en bepalende rol richting ouders en als partner voor tal van stakeholders, denk aan gemeente, bedrijven, hulpverlening en justitie. Onderwijs is een plaats waar iedereen welkom hoort te zijn. Daarmee draagt onderwijs naast opleiding en vernieuwing als geen andere sector bij aan solidariteit, stabiliteit, veiligheid en bewustwording in de samenleving. Wat vraagt dit van het onderwijs, en met name van docenten en bestuurders? Die rol verdient alle aandacht. 

Sprekers op deze dag gaan in diverse kenmerken van het onderwijs: verbindend en stabiliserend, regio- en keten-versterkend, de veiligheid bevorderend.

Prof. Micha de Winter, hoogleraar Pedagogiek en Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken

Hij zegt over zijn insteek: ‘Verbindingen, daar kunnen we niet omheen als we de wereld willen verbeteren.’

Ton Bruining, directeur beroepsonderwijs  en adviseur van KPC Groep

HIj gaat in op het streven naar verbinding en de betekenis daarvan voor vormen van gepersonaliseerd leren (zoals Big Picture Learning), voor loopbaanleren en voor het pedagogisch klimaat. Daaruit leidt hij consequenties af voor onderwijsontwikkeling en schoolontwikkeling.

Cilia de Jong, trainer / adviseur OABDekkers

Zij licht het principe en de praktijk in het mbo van Ketenkracht toe. ‘Ketenkracht is de daadkracht die je genereert door je gezamenlijk verantwoordelijk te voelen voor de kwaliteit van het onderwijs.  ' 

Rob Verschuur, voorzitter College van Bestuur Noorderpoort 

In deze bijdrage gaat hij in op de ins en outs van het aangaan en onderhouden van de verbinding tussen onderwijs en regio. Het credo van Noorderpoort luidt: Uitgaan van de kracht van het individu en versterking van de regio.

Het programma

09.45 binnenkomst – koffie/thee

10.15 welkom dagvoorzitter

10.30 Micha de Winter

11.30 Cilia de Jong

12.30 Lunch

13.30 Rob Schuur

14.30 Ton Bruining

15.30 Afsluiting

Voor meer informatie en aanmelden klik hier

 
 

 
Meer over
 
Jelle Jolles vraagt steun, sturing en inspiratie v
15 apr 2016

Jolles: 'Laat scholier of student NIET de regisseur zijn van eigen leerproces'

Prof Jolles in vakblad Profiel
Mo-Barends-11-04-16-904LR.gif
11 apr 2016

Usb-stick vol met VSV-best practices voor minister Bussemaker

Minister van Onderwijs Jet Bussemaker wil het aantal vsv-ers terugdringen tot 20.000 per jaar in 2021.
Vakblad Profiel: Human Re-sourcing - terug naar de
1 apr 2016

Vakblad Profiel: Human Re-sourcing - terug naar de professional als bron

Human Re-sourcing - een andere kijk op de discipline HRM
Albeda College: Begeleiders Op School helpen start
1 apr 2016

Albeda College: Begeleiders Op School helpen startende docenten

Veel beginnende mbo-docenten haken binnen vijfjaar af. Ze lopen vast door beroepsstress.
sbb-2.gif
31 mrt 2016

Volop stageplaatsen in transport, mobiliteit, logistiek en maritiem

Het aantal vacatures stijgt.
colleges2.gif
25 mrt 2016

Johan Cruyff Colleges willen waardig afscheid voor hun grondlegger verzorgen

Johan Cruyff Colleges
KW1CCoverRugnummersPreview.gif
24 mrt 2016

Autoriteit in voorkoming vsv bundelt columns over zijn passie in een boek

Autori
22-23 Beeld 1.jpg
15 mrt 2016

Een onderwijsomgeving voor de 21e eeuw - een uitgave in de AO-reeks

Onderwijsomgeving voor de 21e eeuw

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies