Platform Profiel Actueel

sxc.hu: Crochet My Heart 1, NicoleRoss, Royalty fr

Onderwijs van de toekomst meer met hart en handen

1 okt 2014 | Nieuws

In het project ‘Leren met de Next Generation’ hebben Windesheim en zes Drentse scholen voor voortgezet onderwijs geprobeerd de contouren te schetsen van het onderwijs van de toekomst. Want een snel veranderende wereld die digitaliseert en globaliseert vraagt om onderwijs dat daarop is afgestemd. Het project leidde tot interessante en uitgewerkte ideeën over het onderwijs van de toekomst. Deze ideeën werden onlangs tijdens een congres op Windesheim gepresenteerd. 
 
Hoe moet het onderwijs van de toekomst eruitzien? Hoe worden leerlingen geacht te leren? Alle deelnemers – van de directie, docenten en studenten van de lerarenopleidingen van Windesheim tot de leerlingen, docenten en directeuren van de middelbare scholen – werkten actief samen om op dit soort vragen een antwoord te vinden.
 
Inspirators
Leerlingen lieten zich tijdens het project inspireren door de ideeën van neurowetenschapper Dan Siegel. Hij pleit voor beter onderwijs waarbij leerlingen zowel hun linker- als rechterhersenshelft gebruiken, bijvoorbeeld door het integreren van bewegen of mediteren in de lessen. Leerlingen bleken tijdens het project enthousiast over onderwijs dat verdergaat dan kennis opdoen met het hoofd. Zij gaven aan ook bezig te willen zijn met hun hart en handen. Het project gaf de leerlingen de gelegenheid hun ideeën uit te werken met filmpjes, muziek en U-dialogen (volgens de U-theorie van Otto Scharmer). Zelfs een ontmoeting in Rotterdam met een inspirerende denker als de dalai lama bleek mogelijk. 
 
De leerling bepaalt
Het project maakt duidelijk dat deelnemers een andere rol zien voor zowel leerlingen als leraren. In het onderwijs van de toekomst moet ‘de next generation’ zelf bepalen wat zij wil leren. Leraren zijn daarbij belangrijk als ondersteuners van het leerproces en de kennisconstructie en moeten minder gericht zijn op kennisoverdracht. Door ruimte voor ondernemen te creëren kunnen leerlingen hun leerdoelen bereiken via zelfbedachte projecten en eigen bedrijven. Een aantal scholen voor primair en voortgezet onderwijs overweegt om gezamenlijk deze ideeën verder vorm te geven en te verwezenlijken. 
 
Samen op weg
Concreet leidde het project tot onder meer het DotEcoPlatform: een platform met interactieve lesmaterialen, gezamenlijk ontwikkeld door docenten economie van de deelnemende scholen. Kees Versteeg, medeorganisator en directeur van het Hondsrug College, over het belang van het project: “Natuurlijk moet het onderwijs stappen zetten op het gebied van cultuur, organisatie, inhoud en manier van lesgeven. Het project is een eerste poging om met verschillende doelgroepen te praten over de richting waarin dit zou kunnen gebeuren.”
 
Windesheim voorziet grote organisatorische veranderingen in het onderwijs en wil hierop inspelen met het ontwikkelen van een post-hbo-opleiding waarin change management centraal staat.
 
 

 
Meer over
 
Leraar Vrouwelijke Onderwijs Vrouw Student Mensen, BlueOlive, CC0.jpg
30 jul 2015

Lerarenopleidingen staan voor een grote opdracht

Lerarenopleidingen staan voor een grote opdracht
Study table, shho, Royalty free
20 okt 2014

Pilot pre-bachelors in regio Utrecht

Pilot pre-bachelors in regio Utrecht
Plastic Flessen Flessen Recycling, Hans, CC0
20 okt 2014

Lesmodule voedselzekerheid voor (v)mbo

Lesmodule voedselzekerheid voor (v)mbo
Raad Electronics Computer Opleiding Mechatronica,
15 okt 2014

Kenteq focust op praktijkgerichte dienstverlening

Kenteq focust op praktijkgerichte dienstverlening
Ongelukkig Man Masker Triest Gezicht Vergadering,
14 okt 2014

Beantwoording Kamervragen rondom dreigende burn-out bij meerderheid jongeren

Beantwoording Kamervragen rondom dreigende burn-out bij meerderheid jongeren
malala.jpg
10 okt 2014

Voorvechtster voor recht op onderwijs ontvangt Nobelprijs voor de Vrede

Voorvechtster voor recht op onderwijs ontvangt Nobelprijs voor de Vrede
sxc.hu: Tractor 2, Oeildenuit, Royalty free
9 okt 2014

Groen onderwijs wordt ondernemender

Groen onderwijs wordt ondernemender
sxc.hu: Binary Code 2, Flaivoloka, Royalty free
9 okt 2014

Programmeren als vak op school

Programmeren als vak op school
sxc.hu: Tabel Rustiek Houten Hout Meubilair, Publi
8 okt 2014

HM College erkend voor goed werkgeverschap

HM College erkend voor goed werkgeverschap
sxc.hu: Doorbells, Flippnjj, Royalty free
2 okt 2014

Huisvesting voor werkende jongeren in Amsterdam

Huisvesting voor werkende jongeren in Amsterdam
sxc.hu, Hands 2, eastop, Royalty free
25 sep 2014

“Mbo-scholen vangen juist duizenden kwetsbare jongeren op”

“Mbo-scholen vangen juist duizenden kwetsbare jongeren op”
© 2008 David Ritter
24 sep 2014

Meerderheid Nederlandse bevolking wil bewegingsonderwijs als kernvak

Meerderheid Nederlandse bevolking wil bewegingsonderwijs als kernvak
sxc.hu: Chasing shadows, wejuncho, Royalty free
22 sep 2014

Zaalvoetbal geïntegreerd in lessen mbo

Zaalvoetbal geïntegreerd in lessen mbo
© 2010 MerckManual.nl, Inc. Whitehouse Station, Ne
19 sep 2014

Lesmateriaal orgaandonatie sluit zeer goed aan op onderwijseisen mbo

Lesmateriaal orgaandonatie sluit zeer goed aan op onderwijseisen mbo
sxc.hu: Red apples, Tony Powell, Royalty free
16 sep 2014

Drie mbo-scholen starten met Gezond Schoolplein

Drie mbo-scholen starten met Gezond Schoolplein
Schat Schatkist Euro Munten Geld Cash Specie, CC0
3 sep 2014

€42 miljoen naar innovatiever beroepsonderwijs

€42 miljoen naar innovatiever beroepsonderwijs
20140829 Sta open voor je leerlingen en collega's.JPG
29 aug 2014

‘’Sta open voor je leerlingen en je collega’s!”

‘’Sta open voor je leerlingen en je collega’s!”
Permanente curriculumvernieuwing
26 aug 2014

Permanente curriculumvernieuwing moet mbo bij de tijd houden

Permanente curriculumvernieuwing moet mbo bij de tijd houden

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies