Platform Profiel Actueel

MvdMeer.jpg

Waar blijft #student2032?

20 sep 2015 | Column | Marloes van der Meer, mbo-leraar van het jaar 2014-2015

In het verlengde van #onderwijs 2032 mocht ik afgelopen maanden deelnemen aan het initiatief #leraar2032. Vanuit mijn rol binnen dit initiatief, werd mij gevraagd: ‘Waar blijft de student?’

Laat ik starten met de notitie dat er vanuit #onderwijs2032 een brede maatschappelijk dialoog heeft plaatsgevonden vanuit de commissie Schnabel. Hierbij zijn alle belangrijke stakeholders, waaronder de docent en de student, uitvoerig gehoord.

In mei kreeg ik het verzoek om mee te werken aan een manifest, onder de noemer #leraar2032. Doel van het manifest was niet zozeer om te sturen op inhoudelijk vlak (wat moet er in het leerplan), maar om een curriculumsystematiek uit te werken die recht doet aan de complexiteit van het onderwijs en – hoe kan het ook anders – de rol van de docent. Het manifest¹ stuurt op een afgewogen, samenhangend en doorgaand nationaal kerncurriculum, van waaruit er binnen een werkzaam dynamisch curriculummodel continu verder gewerkt wordt aan curriculumontwikkeling door leraren en vakverenigingen welke gefaciliteerd worden door een nationale Lerarenraad.

Waar blijft dan de student?

Een ieder die mij volgt, zal weten dat ik een groot voorstander ben van samenwerking met studenten binnen het onderwijs. De rol van de student zie ik echter niet zozeer bij een initiatief als #leraar2032, waar er over randvoorwaarden van curriculumontwikkeling gesproken wordt, maar vooral binnen het proces van curriculumontwikkeling zelf.

Wat gaan studenten leren en vooral hoé gaan ze dit leren? Ik ben er van overtuigd dat studenten de docent hierin van zeer waardevolle input kunnen voorzien. Meer dan ik weten studenten wat er momenteel speelt in de maatschappij, waar zij behoefte aan hebben, hoe zij het liefste les krijgen.

Ik zie het daarom als een belangrijke taak voor de docent in #onderwijs2032 om studenten mee te nemen in het proces van curriculumontwikkeling. Door een constante feedbackloop tussen docent en student kan er zodoende doorlopend gewerkt wordt aan het optimaliseren van de invulling en uitvoering van het curriculum.

#student2032

De #student2032 is wat mij betreft dan ook een vast onderdeel van de feedbackloop die – mocht het manifest zijn doorgang vinden – binnen een organisch en dynamisch curriculum de basis is voor constante verbetering en actualisering van het onderwijs.

  1. https://www.onderwijscooperatie.nl/wp-content/uploads/manifest-In-het-curriculum-toont-zich-de-meester.pdf
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies