Platform Profiel Actueel

Ben Column.jpg

Vakblad Profiel oktober in het teken van: Leren zijn wie je bent

25 sep 2015 | Column | Ben Claessens, hoofdredacteur Profiel

De oktoberuitgave van Vakblad Profiel (verschijningsdatum 8-10) is met 10 artikelen volledig gewijd aan het thema Burgerschapsvorming & Persoonlijke Vaardigheden. Een groot aantal auteurs heeft daartoe een bijdrage geschreven. In de uitgave gaat het vooral over het complexe leerproces onszelf te leren kennen en zo allengs te kunnen afstemmen op (en te herkennen in) een veeleisende wereld.

Gustav Jung richtte zijn leven lang het vizier op de innerlijke beleving als onmisbare basis voor het interpreteren en omgaan met de wereld om hem heen. Hij schreef in zijn biografie: ‘Alles wat in het onbewuste ligt, wil verwezenlijkt worden, en ook de persoonlijkheid wil zich ontplooien vanuit haar onbewuste toestand en zichzelf als totaliteit beleven.’

Of zoals de initiatiefnemers van Better Be Me het in deze uitgave (p. 22, 23, 25) omschrijven: ‘Door inzicht in zichzelf te ontwikkelen, kunnen bij studenten kennis en vaardigheden ook de plek krijgen en toegepast worden, zoals bedoeld.’

De bijdragen vormen een pleidooi onderwijs te zien als een proces van inwijding van het individu in de grootsheid en dynamiek van het bestaan, in al zijn concreetheid en het gevaar en de schoonheid van alledag een mysterie dat zich in ons eigen leven en dat van de ander, in feite in al wat er is, volledig en onmiddellijk uitdrukt.

In de onderwijsfase en in de juiste setting kan de jonge mens al doende, al voelend en al denkend, ervaren hoe hij in de situatie staat en leren keuzes te maken, teneinde zichzelf steeds beter te kunnen afstemmen op wat hem te doen staat. Een vak aanleren, is in het feite een voertuig voor dit leerproces. Langs die weg ontdekt men wat het eigen denken en doen teweeg brengt en welke verantwoordelijkheid dat met zich meebrengt. En het is juist dat besef dat mensen ertoe kan bewegen het eigen handelen en denken de hoogst mogelijke kwaliteit te geven.

Onderwijs gaat dus om meer dan het simpelweg op basis van cijfers en resultaten ‘klaarstomen voor een vak’ of ervoor zorgen dat Nederland dankzij goede onderwijsresultaten weer in de kopgroep van Europa zit. Een citaat van een auteur: ‘Het gaat om leren van en voor het leven.’ (p.26, 27) Het gaat uiteindelijk om leren zijn wie je bent. Ter afsluiting enkele woorden van Jung: ‘Al heel jong heb ik gemerkt dat verwikkelingen van het leven uiteindelijk weinig te betekenen hebben wanneer er geen antwoord of oplossing  van binnenuit komt.’

Dat de bijdragen in deze uitgave mogen resoneren en inspireren.

 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies