Platform Profiel Actueel

Ben C.jpg

Tijd voor een jongensschool?

26 aug 2015 | Column | Ben Claessens, hoofdredacteur

Historica Angela Crott publiceerde in oktober 2013 over haar toen pas verschenen boek ‘Jongens zijn ‘t. Van Pietje Bell tot probleemgeval’ een bijdrage in ons Vakblad Profiel. Het was een bloemlezing over de opvoeding en opleiding van jongens in de 20e eeuw. De ambachtsschool zo bleek was een ideale school is voor jongens in de puberteit. Voor 99 procent van de jongens was de praktijkles het lievelingsvak. In de praktijklessen kon de jongen zijn individuele gang gaan, zijn zelfstandigheid oefenen en zich vooral lichamelijk uitleven. De praktijkleraar was voor veel jongens dan ook ‘de grote man’.

Veel jongens zijn rond hun vijftiende jaar klaar met school. Dan hebben ze volgens henzelf wel genoeg onzin geleerd. School weet hen sowieso niet naar waarde te schatten. Het wordt tijd dat ze hun plek in de maatschappij gaan innemen. Helaas voor hen kan dat na de Mammoetwet alleen nog maar met diploma.

In een ingezonden brief in de Volkskrant van 24 augustus jl ging Angela Crott in op een volgens haar specifiek dilemma rond jongens. Namelijk de aanwezigheid van meisjes in de klas. Titel: Aparte scholen voor jongens en meisjes doorbreken rolpatroon. Aanleiding was een voorstel van Kimo Steenaart, pedagoog en docent Engels voor een aangepast vmbo voor jongens. Angela Crott schrijft: Het huidige schoolsysteem is te veel gericht op meisjesdidactiek.’ En ‘Het wordt tijd voor een jongensschool omdat een jongensschool, anders dan velen denken, met feministes en genderdeskundigen voorop, de genderongelijkheid juist niet bevordert.’

Het idee: Jongens zijn anders van aard en karakter dan meisjes en komen op een aparte school beter tot hun recht. Ik zou me kunnen voorstellen dat in een omgeving met alleen jongens of met alleen meisjes jongens en meisjes tot andere keuzes komen dan in een gemengde omgeving. Ik vraag me bijvoorbeeld af of meisjes dan eerder voor een technische opleiding zouden kiezen. En of meer jongens dan eerder voor een vak als docent of verpleegkundige zouden kiezen. Ik heb het me nooit zo gerealiseerd maar in een klas met jongens en meisjes wordt niet echt rekening gehouden met geslachtseigen kenmerken of –eigenschappen die er beslist zijn. In de sport wordt de scheiding tussen jongens en meisjes wel gemaakt, vanwege het fysieke element. Op een school als algemeen centrum van kennisoverdracht, daarentegen wordt geen verschil veronderstelt. Het meeste zo niet alles wordt gemengd gedaan. Het zou interessant zijn uit te zoeken of dat onderscheid tussen sport en onderwijs terecht is. 

Voor de aansprekende illustratie van Albert Edelfeld over spelende jongens aan de kustlijn klik hier

 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies