Platform Profiel Actueel

Ben Column.jpg

Kennisdeling is kennis en ervaring creëren én delen

14 jan 2018 | Column | Ben Claessens, hoofdredacteur

Onlangs trof mij een gegeven. Analysten waren na een onderzoek onder bedrijven in de Fortune 500 tot de verbijsterende slotsom gekomen dat deze toporganisaties per jaar samen $31.5 miljard verlies lijden omdat medewerkers nalaten op effectieve wijze kennis te delen. Oorzaken waren het wiel opnieuw uitvinden, fouten van anderen overnemen en herhalen, eenzijdige informatiestromen hanteren, bijvoorbeeld in opleidingen van nieuwkomers en medewerkers, tijd verkwisten door het lang zoeken naar bepaalde informatie of expertise, daardoor kansen en de boot missen of producten of diensten ontwikkelen waar geen vraag meer naar is.

Kennisdeling is niet nieuw, integendeel, maar er gericht nadenken over kennismanagement als een economisch product en een persoonlijke waarde begon zo’n 20 jaar geleden. Er werden studies gedaan, onder meer door experts van Harvard, naar wat organisaties en hun consultants bedoelden met kennis en wat ze ermee deden. Data en kennis zijn allang volwaardige markten en wereldwijd een miljardenindustrie geworden.

Maar nog altijd liggen er tal van reusachtige uitdagingen voor het bedrijfsleven. Dat geldt ook voor het onderwijs. We weten dat in het hele beroepsonderwijs het overleg in en tussen docenten, onderwijsteams, uitwisseling van best practices, communicatie met leerwerkbedrijven, de LOB enz. nog dankbare velden van ontwikkeling zijn. Het bestaan van aparte onderwijsvelden zoals vmbo en mbo vergen extra inspanning voor goed overleg en deling van kennis.

Er zijn talrijke initiatieven tot uitwisseling van kennis en ervaring. Scholen organiseren steeds vaker zelf incompany workshopdagen en er zijn dagen met het bedrijfsleven. Denk ook aan een initiatief als Meet up in diverse plaatsen waar docenten uit po, vo en beroepsonderwijs elkaar ontmoeten. In deze uitgave publiceren we een artikel over het Mastercafé op ROC van Twente waar masteropgeleide docenten een professionele leergemeenschap vormen, met elkaar uitwisselen hoe ze de theorie aan de onderwijspraktijk verbinden en hoe ze hun nieuwe kennis en onderzoekvaardigheden verbeteren. Binnen, maar ook tussen scholen en met bedrijven is deze uitwisseling van essentieel belang. Het is ook belangrijk te kijken naar de wijze waarop kennisdeling plaatsvindt, zodat er voldoende sprake is van wederzijdse uitwisseling en de opgedane informatie of kennis niet in de lucht blijft hangen maar ook kan worden omgezet ten gunste van student en docent.

 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies