Platform Profiel Actueel

VC x.jpg

Het mbo-lespakket van het Voedingscentrum verdient een vaste plek in het curriculum

22 jun 2019 | Column | Het mbo-lespakket van het Voedingscentrum verdient een vaste plek in het curriculum

Niemand zal het ontkennen. Voeding is basaal en cruciaal. En niemand zal ontkennen – de kennis erover laat te wensen over. We weten allenmaal wat lekker is, maar we zijn onvoldoende geïnformeerd (voorgelicht en onderwezen) in wat voeding precies behelst, hoe het staat met de werking van voedingsstoffen op het lichaam en in wat het lichaam nu eigenlijk nodig heeft in relatie tot de studie- en werkbelasting. Het heeft me altijd verbaasd dat we kinderen en jongeren 10-14 jaar scholen in van alles en nog wat maar dat algemene kennis over het lichaam, voeding en de kunde zelf te kunnen koken minimaal is en blijft. Over verspilling van voeding maar te zwijgen.

Speciaal voor het mbo zijn door experts van het Voedingscentrum drie nieuwe lessen samengesteld. De thema’s zijn gezond eten, voedselverleidingen en herkomst en verspilling. De nadruk ligt op inzicht verkrijgen en zelf doen. Hoe kunnen studenten hun voedingsgedrag verbeteren?

De lessen zijn gemaakt voor het vak Burgerschap. In totaal zijn er drie kant-en-klare lessen van ieder twee lesuren. Je kunt alle lessen doen, of kiezen wat bij jouw klas past. Om het zo makkelijk mogelijk te maken is er voor elk lesuur een docentenhandleiding, PowerPoint en werkblad. Docenten hebben dan ook niet veel tijd nodig om te lessen voor te bereiden.

Deze lessen van het Voedingscentrum over voeding verdienen lof en derhalve alle aandacht én een plek in het curriculum. Een vaste plek. De drie lessen gaan over:

•            Gezond eten: In deze les vullen studenten een online eetdagboek in: Mijn Eetmeter. Dit geeft inzicht in hun eigen eetgedrag. En ze gaan aan de slag. Welke gezondere keuze kunnen ze zelf maken? 

•            Verleidingen: Studenten leren herkennen wanneer ze verleid worden om ongezond te eten. Want voedselverleiding is overal. Verder leren ze zich te wapenen met een ALS-DAN-plan.

•            Herkomst en verspilling: Waar komt eten vandaan? Je studenten maken een infographic over de herkomst van een product. Ook gaan ze in gesprek over voedselverspilling. Ze brengen hun eigen verspillingsgedrag in kaart. 

Laat deze kans niet verloren gaan. Laat uw studenten er hun voordeel mee doen voor de rest van hun leven. En betrek het ook op uzelf, als docent en manager, en uw naasten. We kunnen niet genoeg leren over voeding.  

Het lesmateriaal is te vinden op, Klik hier

 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies